Sänkt styrränta positivt för bygginvesteringarna

Riksbanken sänkte idag styrräntan med en hel procentenhet till 1,0 procent. För bygginvesteringarnas utveckling är räntesänkningen positiv.

– Efter den stora räntesänkningen i december märktes bl.a. ett ökat intresse för nya bostäder bland hushållen efter den närmast förlamade stämning som rådde under hösten. Det är troligt att tillförsikten nu stärks ytterligare, säger Fredrik Isaksson, chefekonom på Sveriges Byggindustrier (BI).

Syftet med den sänkta styrräntan är att motverka de negativa effekterna på svensk ekonomi som den mycket snabba inbromsningen i världsekonomin har medfört. Problemen med dåligt fungerande finansmarknader, där stramare kreditgivning till företag och hushåll dämpar aktiviteten i näringslivet, kvarstår.
– Många företag inom byggindustrin har för närvarande svårt att finansiera verksamheten. Problemen handlar främst om bankernas allt hårdare kreditprövning men sänkta räntekostnader för hushållen leder till att fler kunder på bostadsmarknaden kan säkerställa sin finansiering, fortsätter Fredrik Isaksson.

Så sent som i september höjde Riksbanken reporäntan till 4,75 procent för att några kraftfulla sänkningar senare vara nere på 2,0 procent redan i december.
– Det skulle inte förvåna mig om vi får se ytterligare sänkningar före sommaren, vilket också signaleras av Riksbanken. Jag ser ännu inga tydliga tecken på en snar vändning i ekonomin men det mycket kraftfulla agerandet idag förbättrar i alla fall förutsättningarna, avslutar Fredrik Isaksson.

För ytterligare information kontakta Fredrik Isaksson, 0709 255 867