Smått och blandat i budgeten – Sveriges Byggindustrier kommenterar

Sveriges Byggindustriers (BI) experter kommenterar regeringens aktuella budgetproposition inom de områden som är relevanta för branschen, dvs infrastruktur, energi/miljö, bostadsfrågor samt utbildning. Mer information finns att hämta på www.bygg.org.

Infrastruktur
Sveriges Byggindustrier välkomnar regeringens satsning på väg- och järnvägsnätet. Satsningen visar att regeringen har insikt om det långsiktiga behovet av underhåll och är beredda att åtminstone till en del ta ansvar för de uppdämda behov som finns. Trafikverket konstaterade i en rapport i våras, om situationen i det svenska järnvägsnätet, att det under de närmaste fem åren finns ett gap mellan behov och resurser motsvarande 2-3 miljarder kronor årligen.
– Regeringens satsningar handlar om 5 miljarder över en tvåårsperiod men vi gärna se att de utökas och spänner över en längre tidsperiod, säger Ola Månsson, vd på Sveriges Byggindustrier.

Energi/Miljö
Regeringens satsning på 400 miljoner kronor 2012-2015 på ett nationellt kunskapscentrum för klimatanpassning vid SMHI och ett förlängt stöd till lokala klimatsamordnare vid länsstyrelserna, är en markering att Sverige måste klimatsäkras för att bättre skydda bostäder och infrastruktur.
– BI delar synen att kunskapen kring klimatförändringar och vilka effekter de kan ha för bostadsbyggande, samhällsplanering och infrastruktur måste förbättras, säger Danielle Freilich, miljöexpert på BI.

Bostadsfrågor
Regeringen vill höja schablonavdraget vid andrahandsuthyrning av bostäder med 3.000 kronor till 21.000 kronor per år.
– Det är en åtgärd åt rätt håll för att använda det befintliga beståndet bättre. Det vore dock bättre att höja schablonbeloppet till ett basbelopp, då skulle beloppet täcka hyreskostnaden för en mindre bostad under ett helt år, säger Björn Wellhagen, expert husbyggnad på BI.

En särskild utredare ska analysera förutsättningarna för uthyrning av bostäder.
– BI vill här framhålla behovet av att skapa en bättre fungerande marknad för hyresbostäder, vilket kan göras genom att under en 10-15-årsperiod gå över till en friare hyressättning. Tyvärr finns inga sådana idéer i budgeten varför vi kan förvänta oss en fortsatt dåligt fungerande hyresbostadsmarknad i tillväxtområdena, konstaterar Björn Wellhagen.

Utbildning
Regeringen har som ambition att ytterligare öka andelen platser inom gymnasial lärlingsutbildning.
– Det är oroande. Om företagen ska våga lita på att denna form av utbildning fungerar lika bra som den skolförlagda yrkesutbildningen, krävs en nära samverkan med branscherna. Det är också viktigt med lyhördhet när det gäller olika branschers varierande behov av denna utbildningsmodell. Idag anlitas företag som utförare av yrkesutbildning utan att det avsätts resurser till handledaren med motivationen att skolan behöver alla medel, men det är inte rimligt att halva utbildningen genomförs av skolan till hela kostnaden. Av dessa anledningar borde modellen gymnasial lärling omvärderas innan verksamheten byggs ut ytterligare, säger Lars Tullstedt, expert kompetensförsörjning på BI.

– Det ska satsas på yrkeslärarna och det är positivt att låta dem uppdatera sin kompetens genom att medverka på arbetsplatser. För att väsentligt förbättra kvaliteten i yrkesutbildningarna krävs även satsningar på det teoretiska planet. Arbetsmiljöverket har uppmärksammat stora brister i gymnasieskolan inom arbetsmiljö och säkerhet och det är ingen slump att BI har ställt krav på en rejäl utökning av arbetsmiljöinnehållet i det nya bygg- och anläggningsprogrammet. För att det ska ske någon förändring krävs också att lärarna får chansen att utvecklas och öka sin medvetenhet inom detta område, avslutar Lars Tullstedt.

För kompletterande information, kontakta:

Ola Månsson: 076-787 87 04, ola.mansson@bygg.orgBjörn Wellhagen: 0708-99 58 65, bjorn.wellhagen@bygg.org
Danielle Freilich: 0708-69 85 10, danielle.freilich@bygg.org
Lars Tullstedt: 0733-90 09 70, lars.tullstedt@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete. Se www.bygg.org