Spänningen stiger inom samhällsbyggnadssektorn: Vem får Stora Samhällsbyggarpriset 2008?

2007 gick Stora Samhällsbyggarpriset till anläggningsprojektet Götaleden i Göteborg. Även 2006 gick priset till Göteborg då Östra Gårdsten premierades. Vilket byggprojekt som får ta emot 2008 års samhällsbyggarpris kommer att offentliggöras på Samhällsbyggardagen den 28 maj på Clarion Hotel Sign i Stockholm.

Stora Samhällsbyggarpriset delas ut för tredje gången på Samhällsbyggardagen 2008. Genom den årligen återkommande Samhällsbyggardagen vill samhällsbyggnadssektorn uppmärksamma de bestående värden som olika aktörer i samverkan åstadkommer i planeringens och byggandets processer.

Enligt stadgarna ska priset gå till en byggnad eller anläggning av hög kvalitet, tillkommen genom en föredömlig samverkan mellan de olika aktörerna i samhällsbyggnadsprocessen.

– Det innebär att såväl det färdiga resultatet som den process som lett fram till detta ska studeras och värderas. Juryns uppgift blir därmed att väga samman process och slutresultat i en helhetsbedömning, säger Sven Landelius, ordförande i juryn.

Juryn för Stora Samhällsbyggarpriset 2008 består av:
Fredrik Friblick, vd Prolog Bygglogistik
Sven Fristedt, arkitekt SAR/MSA Posten AB Lokaler och Fastigheter
Östen Innala, ordf. EnergoRetea
Anna Kadefors, tekn. dr Chalmers Tekniska Högskola
Sven Landelius, ordf. Byggherrarna och Specialfastigheter
Helena Tallius Myhrman, vd Tallius Myhrman Arkitekter AB
Åsa Öttenius, vVD SISAB

– Genom priset vill vi lyfta fram och visa goda exempel men syftet är också att bredda synen från att bara bygga till att skapa samhälleliga värden. Utvärderingen görs utifrån aspekterna samhällsnytta, arkitektur, teknik, hållbarhet, samverkan, förnyelse och effektivitet, avslutar Sven Landelius.

Anmälan av projekt till Stora Samhällsbyggarpriset tas emot fram till den 21 januari 2008. Anmälan görs på www.samhallsbyggardagen.se

Vill du veta mer? Kontakta gärna:

Sven Landelius, juryns ordförande, 070-520 18 82
Jessica Alenius, juryns sekreterare, 0709-25 58 84