Starkare affärsetik i byggindustrin

Firmatecknare i alla medlemsföretag ska underteckna den nya uppförandekoden som nu införs i Sveriges Byggindustrier.
- Detta etablerar en helt ny nivå för byggbranschens etikarbete, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

Uppförandekoden lägger fast självklara etiska principer och verktyg för medarbetarna ute i företagen. Koden ska införas i verksamheten genom utbildningar och praktiska övningar. Medlemsföretagen förbinder sig också att vidta åtgärder om det upptäcks oegentligheter i den egna verksamheten.

- Byggbranschen ska bli ännu bättre och förtjäna ett bra rykte. Nu inleds en period med utbildningsarbete där vi kommer att uppmärksamma företagens olika behov. Vi ska där det behövs lägga grunden för hur man agerar lagligt och lämpligt, säger Ola Månsson.

Medlemsföretagen förbinder sig bland annat att verka för en sund konkurrens och en korrekt ekonomisk redovisning samt motverka svartarbete och mutor.

Se mer om affärsetik i byggbranschen här: http://bi.cmm.creo.se/nyheter/starkare_affarsetik_i_byggindustrin

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/press/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org