Strejkvarsel från Byggnads

Byggnads har varslat Sveriges Byggindustrier (BI) om strejk vid 46 arbetsplatser över hela landet. Varslet riktas bara mot ett enskilt medlemsföretag, Peab Sverige AB. BI har kontaktat Medlingsinstitutet och begärt medling.

Den 27 februari träffades BI och Byggnads för att utväxla yrkanden inför årets avtalsförhandlingar. BI lämnade sina yrkanden medan Byggnads endast lämnade tre yrkanden som eventuellt skulle kompletteras senare. Inget hände förrän den 27 mars då Byggnads lämnade ett förhandlingsbart paket. Detta kompletterades med fler yrkanden den 30 mars och med ännu fler yrkanden den 3 april.

Från det att Byggnads vid ett möte tisdag kväll presenterade sina fullständiga krav, till att varsel om strejk lämnades, gick det endast 24 timmar.

Det förslag som Byggnads lämnade igår fungerar inte i verkligheten. 200 ombudsmän kan inte förhandla om löner för 100 000 byggnadsarbetare i 20 000 företag. Förslaget medför dessutom första avtalsåret en kostnadsökning på 7 procent för Byggnadsavtalet och på 8 procent för Anläggningsavtalet.

- Obegripligt, oansvarigt och onödigt, säger Bo Antoni, VD för Sveriges Byggindustrier, om att Byggnads strandar förhandlingarna utan att ens visa hur de ska säkerställa att byggarbetsmarknaden fungerar om deras krav blir verklighet.

Byggnads har klargjort att inga yrkanden från arbetsgivarsidan ska tillgodoses och att partsförhållandet ska regleras på det sätt Byggnads bestämmer. Med strejkvapnet i sin hand kan facket diktera villkoren.

- Med den ovilja att förhandla som Byggnads hittills visat har BI förstått att ett varsel skulle komma, fortsätter Bo Antoni. Frågan var bara när.

När det gäller de ekonomiska yrkandena brukar parterna enas på samma procenttal som avtalet mellan Teknikföretagen och IF Metall. Men för att komma dit måste Byggnads någon gång börja prioritera mellan alla kostnadshöjande önskemål. De måste bland annat ge upp kravet på att höja den lägsta lönen med 2 100 kr/mån till 21 600 kr/mån.

- Vi har fortfarande stora frågor kvar som vi inte enats om. Med medlarnas hjälp hoppas vi ändå kunna träffa en överenskommelse som båda parter kan förklara sig nöjda med, avslutar Bo Antoni.

För fördjupad bakgrundsbeskrivning se BI:s pressmeddelanden 22/2, 27/2, 4/3, 12/3, 25/3, 31/3 och 3/4.

För kompletterande information ring
Bo Antoni, VD för Sveriges Byggindustrier, 0709-25 58 36.