Svårare att fuska med ROT-avdrag

Regeringen föreslår ändringar av den så kallade fakturamodellen för husavdraget från den 1 januari 2015.

Vi har pekat på svagheterna i utbetalningskontrollen av ROT-avdraget enda från början. Det är därför glädjande att ett förslag ”som kan göra skillnad” nu läggs fram, säger Peter Löfgren för Byggbranschen i samverkan. ROT-avdraget är ett viktigt verktyg för att göra ”svarta arbeten vita” för att skapa sund konkurrensen på konsumentmarknaden

Underlaget för utbetalning från Skatteverket förslås innehålla uppgifter om

• antalet arbetade timmar
  • debiterad ersättning för material
  • debiterad ersättning för annat än hushållsarbete och material
  • vilken typ av arbete som har utförts.

Utbetalning föreslås även endast kunna ske elektroniskt. Om det finns särskilda skäl får Skatteverket medge befrielse för högst sex månader från skyldigheten att lämna begäran elektroniskt. Ansökan om befrielse ska göras senast den 30 april 2015. Utbetalning ska vidare endast kunna ske till utförarens konto. Betalningssäkring ska kunna ske för att säkerställa återbetalning enligt lagen om förfarandet vid skattereduktion för hushållsarbete.

- Genom förslaget försvåras ett felaktigt användande och det ökar respekten för husavdraget och stärker den sunda konkurrensen. Det ska ”vara svårt att göra fel” avslutar Peter Löfgren.

För kompletterande information, kontakta Peter Löfgren utvecklingschef Sveriges Byggindustrier, 0708-21 02 00, peter.lofgren@sverigesbyggindustrier.se

Nätverket Byggbranschen i samverkan: Byggcheferna/Ledarna, Byggnads, Elektriska Installatörsorganisationen EIO, Glasbranschföreningen, Maskin­entreprenörerna, Målareförbundet, Målaremästarna, Plåtslageriernas riksförbund, Seko, Sveriges Byggindustrier, Elektrikerna och VVS Företagen, se byggbranschenisamverkan.se samt www.renbyggbransch.nu

Citat

- Vi har pekat på svagheterna i utbetalningskontrollen av ROT-avdraget enda från början. Det är därför glädjande att ett förslag ”som kan göra skillnad” nu läggs fram