Svarta jobb blir vita med permanent husavdrag

Sveriges Byggindustrier (BI) ser mycket positivt på det lagförslag om ett permanent husavdrag som regeringen nu presenterar.

– Historiskt sett vet vi att ROT-avdrag är det effektivaste sättet att motverka svartarbete inom hushållssektorn. Ungefär två miljarder kronor om året fördes över till den vita sektorn under de tidigare perioderna med ROT-avdrag. Med en permanentning och en beloppsmässig höjning kommer effekterna att bli större, säger Björn Wellhagen, ansvarig för bostadsfrågor på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen har nu remitterat sitt förslag till lagrådet. Efter rådets synpunkter kan regeringen lägga en proposition senare i vår. Dagens förslag liknar i stort sett det förslag som regeringen presenterade i januari. Fakturamodellen, som administrerar skattereduktionen, kvarstår men mellanhavandet mellan köpare och utförare underlättas i viss mån. Köparen kan begära särskilt besked från Skatteverket om storleken på redan utnyttjad skattereduktion.

– Utföraren kan därmed bättre bedöma risken att inte få utbetalning från Skatteverket för skattereduktionsdelen av fakturan, konstaterar Björn Wellhagen. Fakturamodellen i sig innebär dock ett administrativt merarbete för företagen och kan skapa likviditetsproblem om Skatteverket inte skyndsamt hinner handlägga utbetalningarna.

För ytterligare information kontakta Björn Wellhagen, ansvarig för bostadsfrågor vid Sveriges Byggindustrier, tel. 0708 99 58 65.