Svensk ekonomi försvagas kraftigt. Hur går det med byggandet på Gotland?

Under en busstur till den nya stadsdelen Visborg får ni ta del av byggkonjunkturen för Gotland. På plats presenteras även byggnationerna för Gotlands kommuns nya lokaler.

Byggandet ökade 2008 för andra året i rad på Gotland. Den snabba nedgången i byggaktiviteten som märkts av på de flesta andra håll i Sverige känns inte riktigt igen på Gotland. Men vad händer framöver? Är avmattningen förskjuten på Gotland eller kommer de sista årens gynnsamma utveckling att fortsätta? Vi presenterar en prognos för bygginvesteringarna på Gotland 2009-2010. I Sverige har inte minst bostadsbyggandet minskat dramatiskt det senaste året. Det finns stora lokala variationer och eftersom behovet av nya bostäder är stort på flera håll i landet är det viktigt att analysera dessa. Kan resten av Sverige lära sig något av Gotland? Vid pressträffen kommer även Lars Åkerberg, regionchef på PEAB att berätta om och visa byggandet av Gotlands kommuns nya kontor i stadsdelen Visborg. Möjlighet till rundvandring kommer också att ges efter förevisningen. Medverkar gör även Jan Johansson, ordförande Gotlands byggförening, Hans Åkerlund, chef BI Gotland, Lars-Johan Blom, konjunkturbevakare BI, Fredrik Isaksson, chefekonom BI, och Björn Wellhagen, ansvarig för bostadsfrågor på BI. Välkommen till vår presskonferens! Tid: onsdag den 1 juli, klockan 9-10.30. Plats: Samling vid buss utanför Wisby Strand Congress Meddela oss gärna om du kan komma eller inte. Kontakta informatör Emma Nordenstaaf på telefon 0761 257 287