Sveriges Byggindustrier: Säkerheten är viktig även i skolorna

Sveriges Byggindustrier (BI) välkomnar Arbetsmiljöverkets granskning av arbetsmiljöarbetet på de yrkesinriktade utbildningarna i Västra Götaland.

– Självklart ska alla elever, oavsett var de gör sin utbildning, i skolan eller på praktik ute på arbetsplatser ha en trygg och säker utbildningsplats. Det är viktigt att skolorna, med rektorn som ytterst ansvarig för elevernas säkerhet, tar ett ansvar för att eleverna hamnar på säkra arbetsplatser. Det duger inte att endast 4 skolor av 49, enligt Arbetsmiljöverket, har ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete avseende praktikperioder och praktiska övningar på skolan, säger Andreas Brendinger, regionchef BI Väst.

Säkerheten i byggbranschen blir bättre och bättre, men fortfarande sker det olyckor, vilket gör att BI inte kan vara nöjda. Förebyggande arbetsmiljöarbete är ett prioriterat område för BI:s verksamhet och målet är att minska antalet olyckor till noll. BI är medvetna om att skolorna brister i arbetsmiljö.

– Ibland tycks det som om skolorna tror att de har lättnader i arbetsmiljöarbetet i förhållande till byggarbetsplatserna, vilket icke är fallet. Bristande arbetsmiljöarbete i skolan skylls ibland på att det inte finns medel till detta i skolan. Ytterst är det ett problem för skolans huvudman. Självklart måste företagen också vara medvetna om de extra risksituationer som uppstår när elever är ute på byggarbetsplatser, säger Lars Tullstedt, expert kompetensförsörjning på BI.

– BI har drivit frågan om en rejäl utökning av arbetsmiljöinnehållet i den nya gymnasieskolan och de nya ämnesplanerna innehåller en konsekvent integrering av arbetsmiljöfrågor. Vi har också efterlyst en direkt dialog mellan Arbetsmiljöverket och Skolverket under arbetet med det nya gymnasiet. BI och de fackliga organisationerna är överens om vilka mål för ökad säkerhet som bör uppnås och detta skulle kunna bli verklighet om de statliga verken samordnade sina insatser. Tyvärr kan vi konstatera att de inte har så lätt att komma till tals med varandra. Som branschrepresentanter får vi framföra krav på utbildningsinnehåll som egentligen är motiverat av andra myndigheters regler, fortsätter Lars Tullstedt.

Inom byggindustrin startar i höst en landsomfattande informationsinsats där branschföretaget Galaxen, som bland annat arbetar med förebyggande arbetsmiljöarbete, kommer att informera alla elever på de bygginriktade yrkesutbildningarna. Inom BI Väst pågår redan samverkan med gymnasieskolorna när det gäller arbetsmiljöinriktad information och utbildning av såväl rektorer, lärare som elever.

– BI ser också fram emot Arbetsmiljöverkets fortsatta insatser över hela landet. De nya ansatserna från olika håll för att förbättra skolornas arbetsmiljöarbete och elevernas säkerhet under praktiska utbildningsmoment behöver tas på största allvar, säger Andreas Brendinger.

För kompletterande information, kontakta: Andreas Brendinger, regionchef BI Väst, andreas.brendinger@bygg.org, 0707-25 68 78 eller Lars Tullstedt, expert BI Kompetensförsörjning, lars.tullstedt@bygg.org, 0733-90 09 70.

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete. Se www.bygg.org