Sveriges Byggindustrier kritiska till ändring av 3:12-reglerna

Skattereglerna för småföretagare och entreprenörer, de så kallade 3:12-reglerna, är ett komplicerat regelverk som med regeringens nya förslag riskerar att försämras ytterligare. Sveriges Byggindustrier har tagit del av förslaget och riktat kritik i sitt remissvar.

En del av förslaget innebär att ägarandelen i bolag maximalt får uppgå till fem procent för att det lönebaserade utrymmet ska få utnyttjas.

– Förslaget försvårar expansion av mindre företag och gör det svårare att låta medarbetare köpa in sig som delägare i företaget, vilket är tämligen vanligt i byggbranschen, säger Staffan Renström, skattejurist Sveriges Byggindustrier.

En annan del av förslaget innebär att delägare måste ta ut en orimligt stor egen lön för att kunna använda det lönebaserade utrymmet. Sveriges Byggindustrier har även på denna punkt kritiserat förslaget och avstyrkt det i sin helhet.

Läs hela remissvaret här

För kompletterande information, kontakta Staffan Renström, skattejurist Sveriges Byggindustrier, 0708-58 58 50, staffan.renstrom@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/press/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org