Sveriges Byggindustrier positiva till nationell strategi för energieffektiva byggnader

− Det är mycket positivt att regeringen ger Boverket och Energimyndigheten uppdraget att ta fram en nationell plan för att få fart på energieffektiviseringen i befintliga byggnader, säger Maria Brogren, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier står bakom de uppsatta nationella målen för energieffektivisering i byggnader, dvs. att energianvändningen per kvadratmeter och år ska minska med 20 procent till 2020 och 50 procent till 2050, jämfört med 1995. Idag finns det dock ingen tydlighet från riksdag och regering om hur målen ska nås. Denna otydlighet skapar osäkerhet hos fastighetsägare och byggentreprenörer om vilka energikrav som kommer att gälla framöver och viktiga investeringar skjuts på framtiden. Sveriges Byggindustrier har därför länge efterlyst en nationell plan för hur målen ska kunna nås.

Sveriges Byggindustrier har tidigare tillsammans med bl.a. Fastighetsägarna tagit fram en rapport med 15 förslag för att få fart på energieffektiviseringen av befintliga byggnader.
− I rapporten diskuterar vi vad staten respektive byggsektorn själv kan göra för att öka takten i energi­renoveringarna. Vi har konkreta förslag och är naturligtvis gärna med i det fortsatta arbetet med att utforma strategin för energieffektivisering i befintlig bebyggelse, säger Maria Brogren.

− Det är bra att regeringen har den uttryckliga ambitionen att strategin både ska förbättra energi­prestandan i det befintliga byggnadsbeståndet och driva på innovation och tillväxt i byggsektorn. Upprustningen och energieffektiviseringen av befintliga byggnader måste göras på ett rationellt och kostnadseffektivt sätt. Det måste bli lönsamt att energi­effektivisera annars kommer det inte att hända i tillräcklig omfattning för att nå målen, avslutar Maria Brogren.

Rapporten ”15 förslag för att få fart på energieffektivisering av befintliga flerbostadshus” finns för nedladdning på http://publikationer.bygg.org/se/energifragor__764

För mer information, kontakta Maria Brogren, energiexpert Sveriges Byggindustrier, maria.brogren@bygg.org eller 0761-360910

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org