Sveriges Byggindustrier saknar långsiktigt tillväxtfrämjande satsningar i våpen

Regeringens ekonomiska vårproposition för 2011 är nu lagd. I en tid när ekonomin befinner sig i en återhämtningsfas presenteras en del åtgärder i syfte att stärka den ekonomiska utvecklingen. Sveriges Byggindustrier (BI) anser att det är positivt att göra satsningar som gör det lönsamt att arbeta, men saknar en mer långsiktigt hållbar tillväxtstrategi.

– Propositionens fokus är på stabila statsfinanser och på att få fler i arbete. Det är givetvis mycket bra, men jag skulle önska några fler handfasta förslag på satsningar inom t.ex. infrastruktur, som på sikt kan höja Sveriges tillväxtpotential, säger Johan Deremar, nationalekonom på BI.

– När underhåll och nyinvesteringar i järnväg under årtionden varit låga är 800 miljoner i minsta laget, men bättre än inget. Vad regeringen måste göra är att ta ett helhetsgrepp och titta på hur järnvägen ska fungera på sikt och sedan göra en plan för hur man ska nå målen. Om vi ska ha ett fungerande järnvägsnät året runt, i alla väderlekar, måste vi både rusta upp befintligt nät och bygga nya banor för att öka kapaciteten i järnvägsnätet, anser Ingemar Legrell, regionchef BI Syd.

– Inga förändringar på det bostadspolitiska området finns i den ekonomiska vårpropositionen. De strukturella reformer som BI strävar efter på området nämns inte alls. Förslag kring en effektivisering av plan- och bygglovsprocessen samt en friare hyressättning, som skulle skapa förutsättningar för en bättre fungerande bostadsmarknad, lyser med sin frånvaro, kommenterar Björn Wellhagen, expert husbyggnadsfrågor på BI.

– Trots att klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar och regeringens högst prioriterade miljöfråga, nämns inga konkreta åtgärder på byggområdet. Förslag om energieffektivisering av byggnadsbeståndet för att nå de nationella energi- och klimatmålen saknas i propositionen, avslutar Danielle Freilich, miljöexpert på BI.

För kompletterande information, kontakta

Johan Deremar, tel: 070-558 67 44, johan.deremar@bygg.org
Ingemar Legrell, tel: 070-639 83 66, ingemar.legrell@bygg.org
Björn Wellhagen, tel: 0708-99 58 65, bjorn.wellhagen@bygg.org