Sveriges Byggindustrier välkomnar att regeringen vill öka bostadsbyggandet genom infrastruktursatsningar

Idag presenterade regeringen sitt direktiv till åtgärdsplanering som utgör nästa steg i regeringens infrastrukturplanering.

– Det är mycket bra att regeringen i sina infrastruktursatsningar betonar vikten av att låta infrastruktursatsningar stödja ett ökat bostadsbyggande. Dock är satsningar på tok för låga för att kunna betala av på transportinfrastrukturskulden som idag uppgår till cirka 150 miljarder kronor. Allt talar för att Sverige måste genomföra mycket större infrastrukturinvesteringar än vad regeringen nu föreslår, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen ger i samband med det här förslaget också Trafikverket i uppdrag att väga in förutsättningarna för ett ökat bostadsbyggande vid prioriteringar kring infrastruktur. Det konkreta direktivet till Trafikverket har i denna stund inte offentliggjorts.

– Vi ser positivt på att Trafikverket ges i uppdrag att väga in förutsättningarna för ett ökat bostadsbyggande vid prioriteringar kring infrastruktur. Det kommer bidra till en betydande ökning av bostadsbyggandet, inom storstadsregioner och större städer, och välkomnas av de kommuner som har ambitionen att utvecklas. Men för att det ska fungera i praktiken måste Trafikverket uppdrag vara tydligt och gärna kopplas till ekonomiska incitament annars är risken att initiativet bara att vattnas ur, fortsätter Lars Redtzer.

Regeringens föreslår även en fortsatt satsning på nya stambanor för höghastighetståg genom att sträckorna Järna–Linköping (Ostlänken) och Lund–Hässleholm ska byggstartas under planperioden.

– Ska en satsning på höghastighetståg genomföras är det viktigt att satsningen genomförs ur ett helhetsperspektiv och så snarast möjligt. Annars gör de investeringarna bättre nytta i andra infrastruktursatsningar, avslutar Lars Redtzer.

För kompletterande information, kontakta Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier., lars.redtzer@sverigesbyggindustrier.se eller 0725-38 02 10.

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3300 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

Citat

Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor