Sveriges Byggindustrier välkomnar Infrastrukturkommissionens slutsatser

I dag släpper Infrastrukturkommissionen slutrapporten ”Infrastruktur i utveckling”. Sveriges Byggindustrier välkomnar kommissionens slutsatser och tycker att den har gjort ett bra arbete. Det viktiga nu är att vi tar resultatet vidare för att skapa det långsiktigt hållbara och konkurrenskraftiga samhället. För detta krävs politiskt mod och stabilitet. Avgivna förslag kan utgöra en grund till lösning av stora och dagsaktuella samhällsutmaningar.

- Infrastrukturkommissionens arbete har haft stort fokus på lösningar av de utmaningar som vi står inför. Regeringen och politiken generellt bör ta förslagen på största allvar, våga tänka nytt och ompröva gamla strukturer. I dag har vi stora brister i såväl system som struktur. Hanterar vi inte dessa brister är risken stor att vi lämnar ifrån oss ett icke-hållbart samhälle till framtida generationer, säger Sveriges Byggindustriers vd Ola Månsson.

- Utmaningarna löses inte enbart genom att det tilldelas mer medel. Nya strukturer och arbetssätt genom exempelvis effektivare planeringsprocesser och innovationer kan lösa mycket. Alternativa finansierings- och genomförandeformer såsom OPS kan skapa drivkrafter för ökad produktivitet och lägsta livscykelkostnad, säger Ola Månsson.

- Vi ser att regeringen initierar ett arbete med att identifiera 5-7 stycken projekt som skulle kunna genomföras genom alternativa finansierings- och genomförandeformer. Förslag finns redovisade på ett mycket bra sätt i rapporten, säger Ola Månsson.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier, 08-698 58 88, ola.mansson@sverigesbyggindustrier.se

www.sverigesbyggindustrier.se/press

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

Citat