Sveriges Byggindustrier välkomnar regeringens järnvägssatsning

Sveriges Byggindustrier är mycket nöjda med att regeringen har beslutat låta Trafikverket tidigarelägga ombyggnationerna av nio järnvägsstationer i Skåne och byggandet av fler mötesspår på Kust till kustbanan.

Enligt ett pressmeddelande från Näringsdepartementet kommer projekten att innebära en fördubbling av turtätheten, vilket är av stor betydelse för dagpendlingen i regionen.

– Det är en mycket välkommen satsning ur flera olika perspektiv. Ett väl fungerande järnvägsnät är ett måste för att den berörda delen av landet ska kunna utvecklas i takt med sydvästra Sverige. Bra kommunikationer ger denna möjlighet till utveckling, säger Anders Fredriksson, chef BI Kristianstad.

– Byggbranschen står inför en konjunkturavmattning i regionen och är därför redo att genomföra de planerade ombyggnationerna, säger Kjell Karlsson, chef BI Växjö.

För kompletterande information, kontakta:
Anders Fredriksson, chef BI Kristianstad, 070-22 38 325, anders.fredriksson@bygg.org
Kjell Karlsson, chef BI Växjö, 070-589 01 59, kjell.karlsson@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org