Sveriges Byggindustriers kommentar till 6F:s krav inför avtalsrörelsen

I dag presenterade fackförbunden inom 6F sina avtalskrav. Sveriges Byggindustrier är djupt bekrymrade över fackförbundens oförmåga att ta ansvar för lönebildningen.

- Vi arbetsgivare inom byggsektorn har enats om att vi inte tecknar några avtal över industrinormen. Det är anmärkningsvärt att 6F tror sig kunna göra egna beräkningar av vad den konkurrensutsatta industrin tål och att de frångår industrins lönemärke. Det visar på en okänslighet inför det faktum att Sverige står inför mycket stora utmaningar framöver både nationellt såväl som internationellt säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier

- 6F spelar rysk roulett med svenska företag när de väljer att frångå praxis. Byggsektorn är redan konkurrensutsatt och utländska företag konkurrerar allt oftare på hemmaplan. För att konkurrenskraften ska stärkas krävs att löneökningstakten anpassas så att kostnadsutvecklingen i Sverige inte blir högre än den i våra konkurrentländer säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

För kompletterande information, kontakta Cherine Khalil, presskontakt för Mats Åkerlind, 070-271 43 81cherine.khalil@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

Citat

- Vi arbetsgivare inom byggsektorn har enats om att vi inte tecknar några avtal över industrinormen. Det är anmärkningsvärt att 6F tror sig kunna göra egna beräkningar av vad den konkurrensutsatta industrin tål och att de frångår industrins lönemärke. Det visar på en okänslighet inför det faktum att Sverige står inför mycket stora utmaningar framöver både nationellt såväl som internationellt.
Mats Åkerlind, förhandlingschef
- 6F spelar rysk roulett med svenska företag när de väljer att frångå praxis. Byggsektorn är redan konkurrensutsatt och utländska företag konkurrerar allt oftare på hemmaplan. För att konkurrenskraften ska stärkas krävs att löneökningstakten anpassas så att kostnadsutvecklingen i Sverige inte blir högre än den i våra konkurrentländer.
Mats Åkerlind, förhandlingschef