Uppgradera ROT-avdraget - försvåra för bedrägerier

Sveriges Byggindustrier anser att det är tid att uppgradera ROT-avdraget. Vi är upprörda och nedstämda efter Uppdrag Gransknings program om bedrägerierna med ROT-avdraget.

I inslaget belystes olika beräkningar av arbetskostnaden som gör att skattemedel används felaktigt. Det framkom tydligt att ROT-avdraget effektivt tagit bort efterfrågan på svartarbete i hushållssektorn, men också att olika bedömningar av arbetskostnaden försvårar konkurrensen för seriösa företag. Skatteverket anser att lagstiftningen inte är tydlig vad gäller arbetskostnadens andel medan regeringen anser att Skatteverket inte uttömt alla kontrollmöjligheter i sin hantering.

– Sveriges Byggindustrier ser ett tydligt behov av att regeringen och Skatteverket slår sina kloka huvuden ihop och finner en lösning. ROT-avdraget är en succé som gynnar seriösa företag. Därför är det viktigt att vårda reformen. Vi ställer självklart upp med vår kunskap i ett sådant reformarbete, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier.

– Vi har länge uppmanat till hårdare kontroller innan utbetalning av ROT-avdrag ska ske, då vi anser det behövligt. Vi menar att man relativt enkelt borde kunna försvåra för dessa bedrägerier. Seriösa företag och ansvarsfulla människor ska fortsatt kunna använda avdraget med gott samvete och därigenom motverka svartarbete och stärka den sunda konkurrensen, menar Peter Löfgren, utvecklingschef Sveriges Byggindustrier.

För ytterligare information kontakta Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier 0708-99 58 65 eller Peter Löfgren, utvecklingschef Sveriges Byggindustrier 0708-21 02 00.

Pressbilder: http://www.bygg.org/press/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

ROT-avdraget är en succé som gynnar seriösa företag
Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier