Uppsägning av avtalet från Byggnads

Sveriges Byggindustrier mottog i dag en uppsägning av avtalet med Byggnads.
- Det innebär i princip att man höjer  temperaturen i förhandlingarna och att Byggnads kan varsla om stridsåtgärder avseende lön och ersättningar men i övrigt betyder detta ingenting just nu, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef.

Den frivilliga medlingen kommer att påbörjas på måndag och påverkas inte av uppsägningen.

- Mot bakgrund av att vi precis ingått i en process med frivillig medling förväntade jag mig att Byggnads skulle avvakta med en uppsägning av avtalet. Det tillhör praxis i kollektivavtalsförhandlingar att man inte trappar upp tonläget i samband med frivillig medling eftersom detta anses försvåra medlingsuppdraget. Vi ser ändå positivt på att vi nu börjar arbeta mot ett avtal, säger Mats Åkerlind.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, tfn 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org