Var färre ROT-jobb en del av affärsplanen, Stefan Löfven?

Trots högkonjunkturen ökar konkurserna i byggindustrin. Nya siffror från kreditvärderingsföretaget UC visar att konkurserna är 17 procent fler jämfört med förra året. En stor anledning är det försämrade ROT-avdraget.

- De mindre ROT-jobben har försvunnit i vissa delar av landet sedan årsskiftet 2016. Detta syns nu i form av den ökade andelen konkurser, konstaterar Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Enligt Sveriges Byggindustriers årliga ROT-enkät anser sju av tio medlemsföretag att marknaden för ROT-tjänster bromsar in. Efterfrågan på vita tjänster sjunker och här finns förstås ett samband med konkurserna.

- Det har varit en god renoveringsmarknad under många år och det lockade fler att pröva att starta eget. Relativt nystartade företag som inte har byggt upp en tillräckligt stark bas, ryker först. Man kan fråga sig om det var intentionen när Stefan Löfven presenterade sin affärsplan för Sverige, avslutar Björn Wellhagen.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3300 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

De mindre ROT-jobben har försvunnit i vissa delar av landet.
Björn Wellhagen