Varslet ett slag i ansiktet mot goda krafter i byggindustrin

När ska LO:s främsta bråkstakar Byggnads erkänna att byggarbetsgivarna tar arbetsmiljöfrågan på allvar? Vi tog initiativet till branschens största satsning på säkrare arbetsplatser. Vi kraftsamlar och vi ser att olyckstalen går ner både vad gäller tragiska dödsfall och olyckor på våra byggarbetsplatser.

Förra året omkom sex byggnadsarbetare och året dessförinnan omkom sju. Det går inte att försvara. Sveriges Byggindustrier satsar 50 miljoner på att ytterligare stärka företagen för att helt få bort dödsolyckorna.

- Vi anser att det är helt oacceptabelt att medarbetare omkommer eller skadas på sina arbetsplatser på grund av säkerhetsbrister. Därför arbetar Sveriges Byggindustrier mot en nollvision vad gäller olyckorna. Byggnads bara pratar om arbetsmiljö samtidigt som de faktiskt kräver ackord vid ställningsbyggande på hög höjd, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier har ett färdigt utbildningspaket som enkelt används av byggföretagen och deras medarbetare. Vi tillsätter nya regionala medlemsrådgivare som bland annat besöker medlemsföretagen för att ge stöd i arbetsmiljöarbetet.

Varslet
Lönerna är inte den officiella orsaken till strejkvarslet, utan säkerheten på jobbet och ”ordning och reda”. Som flera ledarskribenter konstaterar så är den verkliga anledningen att Byggnads vill demonstrera makt. Deras propagandamaskin arbetar för att dölja det faktum att de bara vill driva upp lönerna trots att de redan har de högsta lönerna inom LO.

- De har inte bemött våra yrkanden i en enda del medan vi har bemött alla deras yrkanden, tagit dem på allvar och kommit med konstruktiva lösningar. Det är ingen hemlighet att det finns gott om företag där ute i världen som vill komma och bygga i Sverige. Den konkurrensen måste vi kunna möta om vi ska ha kvar någon inhemsk industri och arbetstillfällen överhuvudtaget, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef Sveriges Byggindustrier.

Entreprenörskedjor
Sveriges Byggindustrier vet mycket väl hur det fungerar med underentreprenörer. Våra medlemsföretag försöker ständigt att utveckla sina kontrollsystem för att genomlysa sina underentreprenörer och bemanningsföretag. Men Sveriges Byggindustrier ser det som tekniskt och juridiskt omöjligt att i kollektivavtal införa ett huvudentreprenörsansvar. Med Byggnads förslag kommer kollektivavtalet att bli en belastning för alla som omfattas av det. Det finns en uppenbar risk för att sådana regler kan öka antalet oseriösa arbetsgivare, eftersom de då kan komma undan sitt eget ansvar. Vi vill lösa problemen genom samverkan och utökade myndighetskontroller i kombination med en bättre användning av vårt kontrollsystem med id-kort (ID06) och utbildningsinsatser. Vi accepterar varken ett olämpligt eller ett olagligt beteende. Vi kan agera och vi agerar redan i dag när vi får in information och vi hjälper medlemsföretagen med lämpliga åtgärder och förebyggande insatser.

- Vi ser positivt på att regeringen tillsatt en utredning för att lösa frågan om närvaroliggare och fler skattekontroller. Vi satsar också ännu mer resurser på att förbättra introduktionen till unga medarbetare och gymnasieelever som ska ut på byggarbetsplatser, för att de inte ska hamna i oseriös verksamhet eller riskera att skadas. Genom Byggbranschen i samverkan, BBIS, har Sveriges Byggindustrier och Byggnads varit med och tagit fram och bekostat ett utbildningsmaterial som ska användas på byggprogram, elprogram och energiprogram, säger Ola Månsson.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org, eller Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/press/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org