Vem får Stora Samhällsbyggarpriset 2010?

Juryn för årets Stora Samhällsbyggarpris har nu valt ut de fyra nominerade projekten som går vidare till finalen den 26 oktober 2010 på Münchenbryggeriet i Stockholm. De nominerade är Förskolan Ugglan i Botkyrka, Sandgrundsparken i Karlstad, Limnologen i Växjö samt Halmstad Arena.

Samhällsbyggardagen är samhällsbyggnadssektorns gemensamma årliga arrangemang med seminarier och en stor bransch­fest. Stora Samhällsbyggarpriset är samhällsbyggarbranschens främsta utmärkelse, och ska gå "till en byggnad eller anläggning av hög kvalitet, tillkommen genom en föredömlig samverkan mellan de olika aktörerna i samhällsbyggnadsprocessen".

Priset delades ut för första gången 2006 och gick då till ombyggnadsprojektet Östra Gårdsten i Göteborg.

2007 vann anläggningsprojektet Götaleden.

2008 gick priset till Uppsala Konsert & Kongress.

2009 vann Hus Vänern, Karlstads Universitet.

Vem vinner i år?

Utförlig information om projekten med juryns motiveringar och pressbilder finns på: www.samhallsbyggardagen.se/s57750

Vill du veta mer om projekten?
Kontakta Erika Hann, juryns sekreterare, 08-587 147 02

Vill du anmäla dig till Samhällsbyggardagen?
Kontakta Charlotte Steen, pressansvarig, 070-962 75 44

Eller gå in på http://www.samhallsbyggardagen.se

Arrangörer av Samhällsbyggardagen är: Byggherrarna, Byggmaterialindustrierna, Elektriska Installatörsorganisationen EIO, Fastighetsägarna, Svenska Teknik&Designföretagen, Svensk Betong, Sveriges Byggindustrier och VVS Företagen.