Vilka miljö- och säkerhetsregler vill Vänsterpartiet tumma på?

Vänsterpartiet kräver ett statligt byggbolag i höstens budgetförhandlingar med Socialdemokraterna. Enligt partiets bostadspolitiska talesperson Nooshi Dagostar bygger de privata bolagen inte bostäder för människor med vanliga plånböcker. Sveriges Byggindustrier menar att Dagostars resonemang om byggbranschens ansvar för bostadsbristen är kraftigt förenklat.

”Sverige är ett högkostnadsland. Kostnaderna för utbildning, transporter och livsmedel tillhör EU:s högsta. Byggbranschen är inget undantag. Nivån på löner, material och maskiner är höga i Sverige. Även våra tuffa miljö- och säkerhetsregler påverkar priset på den färdiga bostaden. Vilka krav vill Vänsterpartiet tumma på för att pressa kostnaderna i byggbranschen?”, frågar Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Påståendet att byggföretagen endast bygger dyra bostadsrätter i Stockholms innerstad är varken korrekt eller särskilt konstruktivt. Byggtaken är i dag den högsta på 20 år. 2016 påbörjades byggnationen av över 60 000 lägenheter. Fördelningen mellan bostads- och hyresrätter är helt jämn i det nyproducerade flerbostadsbeståndet. Det behövs byggas ännu mer, men byggbranschen skapar både arbetstillfällen och betalar skatter som bidrar till den gemensamma välfärden.

”Vi har redan 97 000 byggföretag i Sverige. Det är inte uppenbart att bokrisen löser sig för att det blir 97 001”, avslutar Björn Wellhagen.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3300 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

Citat

Vi har redan 97 000 byggföretag i Sverige. Det är inte uppenbart att bokrisen löser sig för att det blir 97 001