Vinner Sydsverige slaget om trafikmiljarderna?

Blir det södra Sverige som kammar hem det mesta av Alliansregeringens närmare 500 miljarder kronor till infrastrukturen? På fredag, 14/1, samlas intressenterna till Sveriges Byggindustriers (BI:s) konferens i Alvesta om hur infrapuzzlet i Sydsverige ska läggas klart.

– Räkna med heta diskussioner om alla väg- och järnvägsprojekt som kommer upp under dagen på Hotel Rådmannen med start kl.09.00, säger Ingemar Legrell, regionchef på Sveriges Byggindustrier Syd.

– Dit hör exempelvis ytterligare en fast förbindelse över Öresund, stöd till en fast förbindelse Danmark – Tyskland över Fehmarn Belt, utbyggnad av hela E 22, höghastighetståg o.s.v. Vi är väl förberedda och har starka argument för att få en rejäl del av regeringens kaka, fortsätter Ingemar Legrell.

I Alvesta deltar riksdagsledamöter, representanter för kommuner och regionförbund, Trafikverket, byggindustrin m.fl.

En intressant fråga blir hur långt kommunerna kan vara med och medfinansiera olika projekt? Samtidigt ska alla projekt prövas ingående i en ny konstellation med vägverk och banverk under en och samma hatt: det nya Trafikverket. Vilka prioriteringar görs där och vilka transportslag väljer man?

Se även bifogad inbjudan för mer information om programmet.

Välkommen!

Datum:         Fredagen den 14/1
Tid:

9:00-15:00
Plats:            Alvesta, Hotel Rådmannen

Kontakta Ingemar Legrell, tel 036-34 62 61, mobil 070-639 83 66,
ingemar.legrell@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete. Se www.bygg.org