E45 förbättras mellan Lövliden och Volgsele

Ny asfalt och förbättrad hållfasthet ska göra sträckan mer trafiksäker och trevligare att köra på.

På sträckan mellan Lövliden och Volgsele, längs E45 nära Vilhelmina i Västerbottens inland, kommer Svevia att på uppdrag av Trafikverket utföra vägförstärkningsarbete. Arbetet börjar under våren 2015 och ska vara avslutat under hösten 2016.

– Vi ska ta bort spårighet och ojämnheter genom att förbättra hållfastheten och sedan lägga på en ny asfalt, säger Mikael Gerklev, Svevia.

E45 är en viktig trafikled för framförallt skogsnäringen, godstransporter och turister i inlandet. Sträckan mellan Lövliden och Volgsele är 22 kilometer lång. Uppdraget är värt cirka 30 miljoner kronor.

För att förbättra hållfastheten kommer Svevia bland annat att förstärka vägbyggnaden med vägarmering.

– Åtgärderna innebär att vi måste gräva ur vägen, ta bort stenblock som skapar ojämnheter i vägen och byta ut vägtrummor. Arbetet kommer att påverka framkomligheten så jag vill uppmana förbipasserande trafikanter att visa hänsyn mot våra medarbetare och maskiner på vägen. Vi kommer att göra vårt bästa för att trafiken ska flyta på så bra som möjligt.

Mikael Gerklev, arbetschef, Svevia, tfn; 090-17 26 56

Mikael Gerklev, arbetschef