Markarbete vid Landvetter flygplats

Svevia ska utföra en omfattande markterassering för planerade kontors- och lagerbyggnader vid flygplatsen i Göteborg.

En stor yta för kontor och lagerlokaler planeras vid Landvetter flygplats. Satsningen är ett samarbete mellan Swedavias fastighetsbolag Real Estate och Bockasjö AB. Området ska bli
270 000 kvadratmeter med plats för lager och kontor.

Svevias uppdrag är att förberedda markområdet inför byggnationerna. Totalt räknar de med att losshålla cirka 500 000 kubikmeter berg samt schakt och urgrävning på cirka 300 000 m3. Anbudet är värt 57 miljoner kronor.

– Inledningsvis är det skog som ska avverkas sedan blir det losshållning, schakt och fylla ut marken till en stabil yta där det i nästa skede skall byggas vägar och byggnader.

Eftersom arbetet kommer att ske i anslutning till flygplatsen ställs det extra höga krav för att inte flygtrafiken ska påverkas.

– Vi har alltid högt fokus på säkerheten. Här på Landvetter måste vi till exempel ta hänsyn till en mycket noggrann tidsplanering och undvika att det skapas vattenansamlingar som kan locka hit fåglar, något som inte går så bra ihop med flygplansmotorer, säger Mikael Fransson.

Kontaktperson: Mikael Fransson, projektchef, Svevia, tfn; 036-15 14 06

Vi har alltid högt fokus på säkerheten.
Mikael Fransson, projektchef