Ny gång och cykelbro i Bergeforsen

Den gamla bron över Ådalsbanan har gjort sitt. Till våren ska den rivas och ersättas med en ny träbro för de gång- och cykeltrafikanter som dagligen pendlar till och från Bergeforsen.

Svevia har fått uppdrag av Trafikverket att både rita och bygga den nya cykelbron som kommer att vara 3,5 meter bred och 35 meter lång och som tillsammans med den anslutande cykelvägen kommer att medföra en förbättrad framkomlighet och trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter.

Landfästena i betong kommer att byggas och gjutas under sommaren. Träbron byggs inte på plats utan kommer färdigbyggd för att lyftas på plats under en helg i augusti.

– Vid två tillfällen under byggperioden kommer tågtrafiken att stängas av under en helg. Det är vecka 22, i maj, när den gamla befintliga bron ska rivas och i augusti, vecka 33, när den nya bron ska lyftas på plats, säger Öivind Petersson, Svevia.

I anslutning till bron ska Svevia även bygga anslutande gång och cykelvägar och anlägga ny belysning.

Uppdraget är en totalentreprenad värd 4 miljoner kronor. Projektet ska vara avslutat under hösten 2015.

Öivind Petersson, arbetschef, Svevia, tfn; 0611 – 442 20

Öivind Petersson, arbetschef