Reparationer av rörbroar ger längre hållbarhet

Nödvändigt underhåll ger längre hållbarhet och förbättrad trafiksäkerhet.

Svevia ska reparera, utföra förstärkningsåtgärder och i vissa fall helt byta ut 35 av Trafikverkets rörbroar. Anbudet som är värt 37 miljoner kronor pågår under fyra år och sträcker sig över sex län från Uppsala till Östergötland.

– En rörbro är egentligen en stor plåttrumma som går under vägen för att leda ett vattendrag genom en vägkonstruktion. Att det heter bro beror på att de är minst två meter i diameter, men som trafikant upplever man det som en trumma, förklarar Anna Dahlbäck, projektchef på Svevia.

Arbetet omfattar huvudsakligen reparationer och förstärkning av befintliga rörbroar och utförs för att ge konstruktionen en högre säkerhet och längre livslängd.

– Reparations- och förstärkningsarbetet görs inne i bron och påverkar inte trafiken. Det är bara för de broar som ska helt ska bytas ut som det blir trafikpåverkan eftersom vi då måste gräva av vägen helt. På de sträckorna går vi tillsammans med Trafikverket ut i god tid före och informerar närboende och berörda samhällsfunktioner om vägarbetet.

Underhållsåtgärderna påbörjades under sommaren och ska vara avslutade i juni 2018, berörda län är Uppsala, Västmanland, Örebro, Stockholm, Sörmland och Östergötland.

Anna Dahlbäck, projektchef, Svevia, 0243-942 96

Anna Dahlbäck, projektchef