Svevia reparerar och breddar Tingebron över Emån

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att under våren utföra reparationsarbete och bredda Tingebron i Högsby, Kalmar.

Anledningen är både behov av att reparera brokonstruktionen men också att bredda bron för att skapa bättre trafiksäkerhet för Högsbyborna.

Reparationerna omfattar ny överbyggnad inklusive kantbalkar och räcke på den befintliga bron. Svevia ska också utföra underhållsarbete på bron bygga en anslutande gång- och cykelväg. Uppdraget är värt 8 miljoner kronor.

- För gjutningsarbetet kommer vi att använda en så kallad formvagn. Det betyder att den form som vi använder för att gjuta den nya överbyggnaden fungerar som en vagn. När vi gjutit den första delen så skjuter vi fram vagnen till nästa etapp, tills vi tagit oss över bron, berättar Jörgen Kernell, Svevia.

Arbetet som startar under februari planeras att vara avslutat i månadsskiftet maj-juni.

- Under byggnadstiden kommer bron att vara helt avstängd och trafiken kommer att ledas om. Vår förhoppning är att reparationer och breddningsarbetet ska flyta på så att Högsbyborna så snart vårt arbete är besiktat och godkänt kan få tillgång till bron igen.

Jörgen Kernell, arbetschef, Svevia, tfn: 013 – 24 46 16

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 1 900 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 6,9 miljarder. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från väst till öst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se

Jörgen Kernell, arbetschef