Välkommen på pressvisning – Nytt asfaltverk minskar koldioxidutsläpp

Onsdagen den 2 juli visar Svevia upp sitt nya asfaltverk på Arlanda. Arlandaverket är utrustat med den senaste tekniken som bidrar till minskade koldioxidutsläpp, mer effektiv tillverkning och bättre service för kunderna.

Miljömedvetenheten finns i alla detaljer. Till exempel drivs asfaltverket med gasol istället för olja vilket ligger i linje med Svevias mål att minska bolagets miljöpåverkan.

- Att ersätta olja med gasol minskar koldioxidutsläppet med 20 %. Utöver detta kommer vi att minska utsläpp vid produktion av lågtempererad asfalt, där vi sänker temperaturen från 170 grader till 120 grader. Svevia har en förhoppning om att våra kunder i allt större utsträckning ska gå över till lågtempererad asfalt i de fall det är möjligt, säger Anders Gustafsson, chef på division Beläggning Svevia.

Effektiv tillverkning är hållbar tillverkning

Arlandaverket har en tillverkning på 300 ton per timme, med en lagringskapacitet på 700 ton. Lagringsfickorna kan liknas med en termos som, med hjälp av sin konstruktion, kan hålla materialet varmt en längre tid. Arlandaverket kan lagra färdig massa i upp till en vecka.

- Lagringsfickorna ger kunden möjlighet att hämta material 24 timmar om dygnet. Detta kommer även att förbättra arbetsmiljön avsevärt då vi kan tillverka massor på rimliga tider och ändå leverera till kunden när de behöver, säger Stefan Viberg, platschef för Arlandaverket Svevia.

Det nya asfaltverkets kommer att förse kommuner, företag och industrier inom tio mils radie med material.

- Asfaltverkets är strategiskt placerat för att minimera transportsträckorna till ett intensivt infrastrukturområde. Detta ger både Svevia och våra kunder möjlighet att spara pengar och miljö, säger Anders Gustafsson.

Pressvisning

Onsdagen den 2 juli bjuder Svevia på pressvisning för att visa upp det nya asfaltverket. Du får följa med på en spännande rundvandring där du får ta del av den senaste tekniken samt asfaltverkets bakgrund och framtidsutsikter.

Vi bjuder på frukost. Osa. senast måndagen den 30 juni till nina.munter@svevia.se

När: Onsdagen den 2 juli kl. 9.00

Var: Bergtäktsvägen 20. Vägbeskrivning från Stockholm: Kör E4 mot Uppsala. Avfart Arlanda Flygplats. Därefter avfart väg 273 mot Norrtälje (Väg 273 går parallellt med vägen in till flygplatsen. Den går förbi Radisson Arlandia och långtidsparkeringen Alfa, Beta) åk 4 km ta vänster vid blå skylt ”Långhundra 14”. Efter 2,4 km vänster vid skylt bergtäkt/asfaltverk Svevia.

Träffa: Anders Gustafsson, chef division Beläggning Svevia och Stefan Viberg, platschef för Arlandaverket Svevia.

För mer information kontakta:

Anders Gustafsson, chef division Beläggning Svevia, 08-404 10 80, anders.f.gustafsson@svevia.se

Nina Munter, Hållbarhetsansvarig Svevia, 08-404 10 74, nina.munter@svevia.se

Att ersätta olja med gasol minskar koldioxidutsläppet med 20 %. Utöver detta kommer vi att minska utsläpp vid produktion av lågtempererad asfalt, där vi sänker temperaturen från 170 grader till 120 grader. Svevia har en förhoppning om att våra kunder i allt större utsträckning ska gå över till lågtempererad asfalt i de fall det är möjligt.
Anders Gustafsson, chef division Beläggning