Så formas en revolutionär

Foto: SVT

Tillbaka till Homs spelades in mitt under brinnande inbördeskrig i Syrien och ger en unik inblick i den pågående konflikten. Filmen utsågs till bästa dokumentär på Sundance-Festivalen 2014. Nu på tisdag 15 april visas Tillbaka till Homs (Return to Homs) i Filmhuset kl 18.00 och sänds samma kväll i SVT1 kl 22.00.

På plats i Filmhuset på tisdag finns producenten Orwa Nyrabia som efter visningen samtalar på scen med Axel Arnö, ansvarig på SVT Dokumentär för utbudet av DOX. Orwa Nyrabia är producent, regissör, skådespelare och författare från Syrien. Han grundade det första oberoende filmproduktionsbolaget i Syrien.

Den syriske regissören Talal Derki började filma i staden Homs i augusti 2011, när hoppet fortfarande levde. Han följde sedan en grupp unga män under två års tid då många av dem gick från att enbart protestera mot händelseförloppet till att bli regelrätta revolutionärer.

Basset är 19 år och målvakt i Syriens juniorlandslag, men blir frontfigur för regimkritiska demonstrationer och så småningom soldat i motståndsrörelsen. Ossama är 24 år, pacifist och filmfotograf som ser med kritisk ironi på förändringarna i landet. Tills han grips av säkerhetsstyrkorna, och sedan ser sig tvingad att ansluta sig till den väpnade kampen.

Filmen, som är en lågbudgetproduktion, belönades stort vid Sundancefestivalen, vilket förstås hjälpt den att nå ut i så gott som hela världen.

Dox: Tillbaka till Homs

Sänds tisdag 15 april 2014 kl 22.00

och visas samma kväll i Filmhuset i Stockholm kl 18.00.

På plats på scen finns filmens producent Orwa Nyrabia och Axel Arnö projektledare på SVT Dokumentär.

För mer information kontakta: brita.sylven@svt.se