VAD ANGÅR OSS VÄRLDENS STÖRSTA PARTI?

Professor Xie Chuntao på tröskeln till partiskolans entré. ©UR

Kunskapskanalen
Torsdag 15 november kl 22.00
Kontakt: Lisbet Schulz Contreras
lis@ur.se
08-784 4174
 I ett nyinsatt studioprogram uppmärksammar Kunskapskanalen på torsdag kväll världens största parti, det just nu kongressande kinesiska kommunistpartiet. Med sina 83 miljoner medlemmar är Kinas kommunistiska parti det som suttit längst vid makten, 63 år, och antalet medlemsansökningar har ökat i takt på senare år.

Vad är det för ett parti, hur blev det så stort och mäktigt och vad angår det oss och världen, är frågor som diskuteras i programmet av fyra av Sveriges främsta kinakännare: Börje Ljunggren, tidigare ambassadör i Kina, Frédéric Cho, Kinarådgivare, Svenska Handelsbanken Capital Markets, Malin Oud, Kina-rådgivare samt statsvetaren och Kinakännaren Maria Heimer vid Uppsala universitet. Programledare är John Chrispinsson.

En förklaring levereras direkt från ”lejonets kula”, det kinesiska kommunistpartiets vanligtvis svårtillgängliga partihögskola i Peking. UR:s reporter Kerstin Gustafsson Figueroa fick ett unikt tillträde till högskolan och en intervju med en av skolans lärare, professor Xie Chuntao

Läs mer på kunskapskanalen.se

Kunskapskanalen ingår i public service-utbudet och är ett samarbete mellan UR och SVT.