Åsa Bergman är svenskt näringslivs mäktigaste kvinna

Veckans Affärer utser varje år svenskt näringslivs 125 mäktigaste kvinnor. Högst upp på årets lista finns Åsa Bergman, vd och koncernchef för Sweco.

”Jag känner mig stolt och hedrad över utmärkelsen. Jag ser det också som en utmärkelse för Sweco och för det vi står för som företag. Att vi är ett modernt och jämställt företag och det faktum att vi är med och planerar framtidens hållbara städer och samhällen i hela Europa”, säger Åsa Bergman.

Juryns motivering till att utse Åsa Bergman till näringslivets mäktigaste kvinna lyder:

”Hon styr över 15 000 medarbetare i 70 länder i Europas ledande företag i branschen. Med fokus på urbanisering, digitalisering, globalisering och ökad miljömedvetenhet är det hon som leder arbetet med att skapa framtidens samhälle”.

Utöver Näringslivets mäktigaste kvinna utses även mäktigaste styrelseproffsen, börs-vd:arna, entreprenörerna, direktörerna, investerarna, samhällsförändrarna och techprofilerna.

Åsa Bergman utsågs 2012 till Årets Ledarutvecklare av chefsorganisationen Ledarna. 2017 tilldelades hon det internationella priset Leading Women Award av World Business Council for Sustainable Development – en utmärkelse som uppmärksammar kvinnliga ledare som visar vägen mot en jämställd och hållbar framtid.

För ytterligare information, kontakta:

Johnny Nylund, presschef, 073-773 5189, johnny.nylund@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 15 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 18,7 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.

Taggar: