Nytt uppdrag i Ryssland för Swecos miljökonsulter

Avloppsreningsverket i den ryska staden Ivanovo, 30 mil öster om Moskva, byggdes för mer än 30 år sedan. Nu tas krafttag för att rusta anläggningen. Till sin hjälp har stadens vattenbolag anlitat miljökonsulter från Sweco.

‒ Sweco har lång erfarenhet av lyckad projektexport till den ryska marknaden. Vårt första utlandsuppdrag, för över 100 år sedan, handlade om hanteringen av vattenresurser i Sankt Petersburg. Sedan 2005 finns vi även fast etablerade i Sankt Petersburg med 100 anställda, säger Eva Nygren vd Sweco Sverige.

I Swecos uppdrag ingår både att ta fram en plan för hur verket ska rehabiliteras på bästa sätt och att optimera energianvändningen. Bland annat ska bygghandlingar tas fram för en ny biogasanläggning som ska kunna kopplas till reningsverket för att minska energianvändningen. I uppdraget ingår även att hjälpa staden att hitta fortsatt finansiering av de åtgärder som Sweco föreslår.

Ivanovo är en stad som till storleken påminner om Göteborg. 470 000 av stadens invånare är anslutna till avloppsreningsverket. Orten har ett stort antal textilfabriker.

Swecos uppdrag finansieras av svenska UD och staden Ivanovos vattenbolag. Uppdraget är värt omkring 8 miljoner kronor för Sweco.

Bernt Norén, uppdragsansvarig på Sweco, bernt.noren@sweco.se, 08-695 60 32
Rebecka Gunner, Swecos kommunikationschef i Sverige, rebecka.gunner@sweco.se, 0734-12 66 75

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 400 anställda i elva länder och omsatte 2010 ca 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Informationen är sådan som Sweco kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Taggar: