Sweco får erkännande som ledande inom koldioxidsnåla lösningar

Sweco tilldelades priset ”New Civil Engineer Low Carbon Leader” och utsågs till ett av de bästa ingenjörsföretagen i Storbritannien.

NCE100 är den mest prestigefulla utmärkelsen inom branschen och är en oberoende värdemätare där de mest innovativa företagen premieras.

Sweco tilldelades utmärkelsen ”Low Carbon Leader” vid en ceremoni i London för sitt arbete med att införa en ny metod för att minska koldioxidutsläppen i kommunen Renfrewshires infrastrukturprojekt City Deal och för att man delar med sig av erfarenheter inom branschen. Företagets arbete med Bloombergs huvudkontor i Storbritannien – den kontorsbyggnad i världen med flest poäng enligt BREEAM-certifieringen – uppmärksammades också i kategorin ”Design Innovator” och var nominerad i kategorin ”Excellence in Alternative Energy”.

”Utmärkelsen är ett erkännande av vårt arbete med att minska koldioxidutsläppen inom infrastruktur och hela bygg- och anläggningssektorn”, säger Lewis Barlow, teknisk chef på Sweco UK. ”En framtid med låga koldioxidutsläpp kommer bara att vara möjligt genom gränsöverskridande samarbeten och det är vår roll som ingenjörer att ta fram de integrerade lösningar som möjliggör det.”

NCE rankade också Sweco som ett av de tio ledande företagen inom branschen, med en sjätteplats bland 100 nominerade företag.

”Med det här erkännandet befäster vi vår ställning som en av de ledande aktörerna på den brittiska marknaden. Vi strävar hela tiden efter att flytta fram gränserna inom projektering och hållbarhet utifrån kundens önskemål och behov”, säger Max Joy, chef för Sweco UK.

Heather Astin, kommunikationschef Sweco UK, +44 113 307 3221, Heather.Astin@sweco.co.uk

Johnny Nylund, presschef, 073-773 51 89, johnny.nylund@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,9 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.

Taggar: