Sweco får omfattande energiuppdrag i Afrika värda 80 miljoner kronor

Sweco har fått flera nya uppdrag i Afrika. Den här gången handlar det om att förbättra elförsörjningen på ett flertal platser i Tanzania och Kenya. Det sammanlagda ordervärdet uppgår till cirka 80 miljoner kronor.

– Stora delar av Afrika saknar fortfarande tillgång till en hållbar elförsörjning. Sweco har lång erfarenhet av att arbeta i Afrika och har under de senaste åren genomfört ett flertal liknande uppdrag i både storstäder och på landsbygden, säger Eva Nygren.

Fakta om uppdragen:

Elektrifiering på både landsbygd och mer stadsnära områden i Mwanza, Shinyanga, Arusha och Dar es Salaam. Uppdraget utförs åt Tanzania Electric Supply Company (TANESCO) med finansiering från African Development Bank

Landsbygdselektrifiering av distrikt i Iringa- och Ruvumaregionerna i Tanzania. Swecos uppdrag omfattar bland annat studier, förfrågningsunderlag, övervakning och implementering av en ny transmissionsledning mellan Makambako och Songea. Uppdraget utförs åt Tanzania Electric Supply Company (TANESCO) med finansiering från Sida.

Uppdraget omfattar kunskapsöverföring till Rural Electrification Authority (REA) och stöd vid elektrifiering av 34 områden utspridda i fem regioner i Kenya. Uppdraget utförs åt Rural Electrification Authority (REA) med finansiering från Världsbanken.

Anders Ståhl, utlandschef Sweco Energuide, anders.stahl@sweco.se, 08-695 60 57

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har ca 6 000  anställda i elva länder och omsatte 2010 ca 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Informationen är sådan som Sweco kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Taggar: