Sweco får uppdrag med Trelleborgsbanan

Sweco anlitas av Trafikverket som ansvarig projektör för ombyggnationen av Trelleborgsbanan. Uppdraget är värt cirka 30 miljoner kronor och startar omgående. Arbetet ska vara färdigställt år 2016.

– Det händer mycket inom infrastrukturområdet i Öresundsregionen, exempelvis med den planerade utbyggnaden av Södra stambanan och med Cityringen i Köpenhamn. Swecos kompetens är efterfrågad och vi rekryterar just nu många nya konsulter i området, säger Eva Nygren, vd Sweco Sverige.

Trelleborgsbanan ska anpassas för persontrafik så att godstrafiken kan fortsätta köras samtidigt som persontrafik introduceras mellan Trelleborg och Malmö. Tågen mellan Trelleborg och Malmö ska gå via Citytunneln. Det kommer att ta cirka 30 minuter att åka från Trelleborg till Malmö central och knappt en timme till Köpenhamn. Att kollektivtrafiken stärks gör att trafik kan flyttas från väg till järnväg och därigenom minska klimatpåverkan.

Fakta om uppdraget:
I Swecos uppdrag ingår att för sträckan Lockarp - Trelleborg: upprätta järnvägsplan, ett flertal arbetsplaner, ta fram underlag för detaljplaneprocesserna i berörda detaljplanelagda områden samt upprätta förfrågningsunderlag, bygghandlingar, förvaltningshandlingar och relationshandlingar för dessa anläggningar.

Pavel Sensky, uppdragsansvarig på Sweco, 0734-12 82 24
Rebecka Gunner, informationschef Sweco Sverige, 0734-12 66 75

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 300 anställda i elva länder och omsatte 2009 drygt 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 90 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Informationen är sådan som Sweco kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Taggar: