Sweco förvärvar arkitektföretaget Brunow & Maunula

Sweco fortsätter att växa i Finland. Nu med förvärvet av det finländska arkitektbolaget Brunow & Maunula med 18 anställda.

Brunow & Maunula är en av Finlands främsta bostadsarkitekter. Kunnandet omfattar också större stadsplaneringsuppgifter och krävande saneringsprojekt. Företaget grundades 1980 av Anna Brunow och Juhani Maunula.

2011 fick Brunow & Maunula Statens Arkitekturpris i Finland för kunnande och hög arkitektonisk kvalitet. Priset anses vara den finaste utmärkelsen för arkitekter i Finland.

Swecos arkitektverksamhet är ett av de större arkitektföretagen i Europa med kontor i flera av de nordiska länderna. I och med förvärvet av Brunow & Maunula förstärks Swecos finländska arkitektorganisation. I början av året förvärvade Sweco även det finländska teknikkonsultbolaget FMC Group med 1 100 anställda. Sweco är idag det näst största teknikkonsultföretaget i Finland med cirka 1 700 medarbetare.

Jan Mattsson, vd Sweco Architects, 0734-12 92 65, jan.mattsson@sweco.se

Anna Brunow, ansvarig arkitekt på Brunow & Maunula, +358 40 5347191, anna.brunow@brunowmaunula.fi

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco omsätter ca 6.7 Mdr och har ca 7 400 anställda i tolv länder. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Taggar: