Sweco förvärvar industrikonsulten PROWS

Sweco förvärvar PROWS AB, Industriell Process och VVS, med 25 anställda. Företaget erbjuder tekniska konsulttjänster till kunder inom framförallt industri- och vårdsektorn. Kontor finns i Örebro, Karlskoga och Uppsala.

‒ Förvärvet förstärker Swecos utbud mot industrikunder i Mellansverige. PROWS är, liksom Sweco, även mycket långt framme i användningen av effektiva 3D-verktyg för visualisering och projektering, säger Lars-Göran Sporre, vd för Swecos industrikonsulter i Sverige.

PROWS etablerades 1992. Företaget arbetar med teknisk rådgivning. Huvudparten av företagets beställare finns inom svenska industriföretag. PROWS kompletterar Swecos redan starka kompetens inom industriell anläggningsteknik, bland annat inom områdena processteknik, rörkonstruktion, el- och instrument samt VVS och industriventilation.

‒ Som en del av Sweco får vi möjlighet att erbjuda våra kunder ett bredare tjänsteutbud. Sweco har även ett starkt varumärke och är en attraktiv arbetsplats som kan erbjuda våra anställda nya utvecklingsmöjligheter, säger Kjell Andersson, vd på PROWS.

PROWS är Swecos sjunde förvärv sedan årsskiftet. Totalt har Sweco förvärvat bolag med över 400 anställda i Ryssland, Polen, Norge och Sverige under perioden.

Lars-Göran Sporre, vd för Sweco Industry AB, 031 - 62 75 67,
lars-goran.sporre@sweco.se

Kjell Andersson, vd PROWS, 019 - 16 41 06, kjell.andersson@prows.se

eller Allan Clomén, PROWS Karlskoga 0586 - 635 46, allan.clomen@prows.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har ca 5 900 anställda i elva länder och omsatte 2010 ca 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Informationen är sådan som Sweco kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Taggar: