Sweco tecknar strategiskt samarbetsavtal med Vattenfall

​Sweco och Vattenfall har tecknat ett flerårigt strategiskt samarbetsavtal för att gemensamt utveckla energisektorn. Genom avtalet säkerställer Vattenfall tillgången på teknisk expertkompetens samtidigt som det ger Sweco en stabil plattform för fortsatt expansion.

‒ Avtalet innebär att vi på Sweco omedelbart kommer att intensifiera arbetet med att rekrytera och skola in nya medarbetare med inriktning mot energisektorn, säger Erik Severin, vd för Sweco Energuide.

Vattenfall har under många år varit en mycket betydelsefull kund till Sweco och avsikten med ett långsiktigt avtal är att ska skapa förutsättningar för att bolagen ska kunna fokusera på sina kärnområden när utmaningarna inom energiområdet ska hanteras.

‒ Sweco har kompetens inom en mängd områden som kan komma väl till pass när nya lösningar inom energiområde ska tas fram med. Vi arbetar ständigt med att bredda vårt erbjudande till våra kunder och har goda möjligheter att sätta samman bra konsultteam för att möta de initiativ som Vattenfall drar igång, säger Eva Nygren, vd för Sweco Sverige.

Avtalet innebär att Sweco nu kommer att fördubbla rekryteringstakten inom energiområdet vilket betyder ca 150 medarbetare per år.

Erik Severin, vd Sweco Energuide, 08-695 65 24, erik.severin@sweco.se
Eva Nygren, vd Sweco Sverige, 08-695 66 60, eva.kv.nygren@sweco.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 200 anställda i elva länder och omsatte 2009 drygt 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 90 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Informationen är sådan som Sweco kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Taggar: