Sweco utformar Facebooks serverhall i Luleå

I dagarna blev det klart att Facebooks första datacenter utanför USA hamnar i Luleå. Swecos arkitekter arbetar med att utforma och anpassa byggnaden till det nordiska klimatet. Företagets ingenjörer är även involverade i det fortsatta arbetet med projekteringen av anläggningen.

Facebook har byggt två egna liknande anläggningar i USA men nu görs deras första serverhall i Europa. Valet av Luleå berodde delvis på den goda tillgången till förnybar energi och det kalla klimatet som kommer minska behovet av elektricitet för att kyla serverhallen.

– Vår stora utmaning är att anpassa anläggningen till det svenska klimatet, till vår kultur och till våra byggtraditioner. Projektet har även höga ambitioner inom miljöområdet och där kan vi vara med och bidra med vår kunskap, säger Anna-Brita Krakenberger, arkitekt på Sweco.

Projektet genomförs i ett samriskföretag (joint venture) mellan NCC och två amerikanska byggbolag, DPR Construction och Fortis Construction. Sweco arbetar på uppdrag av samriskföretaget och Bravida. Swecos totala budget uppgår till cirka 16 miljoner kronor. I Swecos uppdrag ingår arkitektur, konstruktion, kyla, ventilation, rör, styrsystem och projektering av mark.

Serverhallen beräknas bli 28 000 kvadratmeter. Hallen är den första av tre planerade serverhallar i området. Byggstart sker i oktober. En stor del av arbetet består av avancerat installationsjobb.

Anna-Brita Krakenberger, arkitekt på Sweco, anna-brita.krakenberger@sweco.se, 0734-12 93 75
Rebecka Gunner, kommunikationschef Sweco Sverige, rebecka.gunner@sweco.se, 0734–12 66 75

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har ca 6 000  anställda i elva länder och omsatte 2010 ca 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Taggar: