Swedavias trafikstatistik för juli 2024: Stark tillväxt för utrikesresandet på Arlanda och Landvetter trots rådande konjunkturläge och en svag svensk krona

Flygresandet vid Swedavias tio flygplatser fortsätter att öka under juli månad. Under juli flög drygt 3,2 miljoner resenärer via någon av Swedavias flygplatser. Det är 1 procent högre jämfört med juli i fjol. På Arlanda är resenärsnivåerna för utrikestrafiken i princip tillbaka på nivån före pandemin. Under juli ökade utrikesresandet på Arlanda med 8 procent och på Landvetter med 9 procent. Utrikesresandet ökade totalt sett med 6 procent medan inrikesresandet hade en svagare utveckling och minskade med 21 procent vid Swedavias flygplatser.

- Efterfrågan på utrikesresor vid våra flygplatser är trots lågkonjunktur och andra osäkerhetsfaktorer i vår omvärld fortsatt stark. På Arlanda ökade antalet utrikesresenärer med 8 procent jämfört med i fjol, vilket innebär att utrikesresandet på flygplatsen nu i princip är tillbaka på nivån före pandemin. Inrikesresandet fortsatte under juli att minska bland annat på grund av lägre efterfrågan, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Under ett par veckor i juli har Bromma Stockholm Airport och Kiruna Airport varit tillfälligt stängda på grund av planerade banarbeten vilket också påverkade inrikesresandet något negativt.

Under månaden tillkännagav Japans största flygbolag, ANA, att flygbolaget etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en direktlinje till Tokyo Haneda, Japans största flygplats, med start den 31 januari 2025. ANA:s satsning blir en viktig länk som kopplar samman den svenska huvudstaden med en av de viktigaste marknaderna i Asien.

Flygbolagen vid Swedavias flygplatser satsade stort på att stärka tillgängligheten till Sverige under sommarsäsongen. I årets sommartrafikprogram lanserades sammanlagt 25 nya linjer, varav 17 är nya linjer via Stockholm Arlanda Airport och 8 är nya linjer via Göteborg Landvetter Airport. På Malmö Airport, Åre Östersund Airport, Umeå Airport och Luleå Airport tillkommer chartersatsningar under sommaren.

Swedavia topp-10 största länder (reguljärt, exkl. Sverige):

1. Tyskland
  2. Spanien
  3. Storbritannien
  4. Norge
  5. Finland
  6. Polen
  7. Danmark
  8. Frankrike
  9. Italien
  10. Turkiet

Under juli reste drygt 3,2 miljoner resenärer via Swedavia. Resultatet i juli ligger 1 procent högre jämfört med juli i fjol. Utrikesresandet ökade med 6 procent till drygt 2,7 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 21 procent till drygt 450 000 resenärer. Det totala resandet vid Swedavias flygplatser under juli månad ligger på 86 procent av prepandeminivåerna, 2019.

Sveriges största flygplats, Stockholm Arlanda Airport, hade totalt sett drygt 2,3 miljoner resenärer under juli. Det är en ökning med 5 procent jämfört med juli 2023. Utrikesresandet ökade med 8 procent till drygt 2,1 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 16 procent till drygt 198 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Arlanda i juli ligger totalt sett på 94 procent av nivåerna före pandemin.

Göteborg Landvetter Airport hade sammantaget drygt 601 000 resenärer under juli, vilket är 6 procent fler resenärer jämfört med juli förra året. Utrikesresandet ökade med 9 procent till drygt 569 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med 33 procent till drygt 31 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Landvetter ligger i juli på 88 procent av prepandeminivåerna.

Övriga Swedavia-flygplatser hade en varierande utveckling under juli månad. Ronneby Airport, följt av Umeå Airport hade den bästa resenärsutvecklingen i juli jämfört med juli 2023. Luleå Airport, följt av Umeå Airport hade i juli den bästa resenärsutvecklingen jämfört med prepandeminivåerna. Kiruna Airport, följt av Bromma Stockholm Airport hade den svagaste utvecklingen i juli jämfört med juli i fjol. Både Bromma och Kiruna var tillfälligt stängda under en period i juli på grund av planerade banarbeten.

Juli månads trafikutveckling – antal resenärer:

Tips till resenärer inför flygresan i sommar:
Vanliga frågor och svar | Stockholm Arlanda Airport (swedavia.se)
Arlanda)
Flygplatschefen: Viktigt att veta inför din sommarresa - Swedavia AB (cision.com) (Landvetter)