Delning av ROT och RUT och andra deklarationstips

Deklarationsblanketterna är på väg och den 15 april ska alla ha fått sina blanketter. – En av nyheterna i årets deklaration är att skatten på fondinnehav betalas in på skattekontot av fondspararen själv, berättar Maria Ahrengart, ekonom på Institutet för Privatekonomi, Swedbank. Det gäller även för det nystartade investeringssparkontot.

Från och med idag, 21 mars, går det att deklarera elektroniskt. För att få pengar till midsommar ska deklarationen lämnas in via internet, mobil, sms eller telefon senast 2 maj. För bosatta utomlands är sista inlämningsdag 31 maj. Slutskattebeskeden skickas sedan ut någon gång mellan juni och december.

Nytt i årets deklaration

• Skatten för fondinnehav betalas från och med i år in av fondspararen själv istället för att skatt tas ut av fondbolaget. 0,4 procent av värdet vid årets ingång redovisas som inkomst av kapital. Runt 3 270 000 personer har en schablonintäkt för fondandelar förtryckt i deklarationen. Den som inte har annan inkomst behöver inte deklarera. Det räcker att betala in den skatt som finns beräknad i deklarationen.
  • Även innehav på den nystartade sparformen investeringssparkonto hamnar under inkomst av kapital i deklarationen genom att en schablonintäkt beräknas och beskattas med 30 procent. Schablonintäkten står redan angiven i deklarationen. Den är lika med kapitalunderlaget multiplicerat med statslåneräntan 30 november året före (1,65 procent för årets deklaration). 206 000 personer har en schablon-intäkt för investeringssparkonto. Alla schablonintäkter redovisas i deklarationens ruta 50.
  • Kapitalinkomster under 200 kronor per år är skattefria.
  • Nedre gränsen för avdrag för resor till och från arbetet har höjts från 9 000 till 10 000 kronor.
  • Det skattefria beloppet vid uthyrning av privatbostad har höjts från 18 000 till 21 000 kronor.
  • Skatteminskning på gåvobelopp till ideell verksamhet är möjlig till 25 procent av gåvans värde, upp till 6 000 kronor. På ett år kan det bli högst 1 500 kronor i minskad skatt. Krav för skatteminskningen är att det minsta gåvobeloppet per gång är 200 kronor och per år 2 000 kronor.

Förra årets nyheter att observera igen

• Näringsidkare med enskild firma och ägare till skogs- och lantbruksfastigheter kan få tillbaka på skatten före midsommar om deklarationen görs med e-legitimation.
  • Utbetalningar under 2 000 kronor betalas inte längre ut med utbetalningskort. För att få utbetalningen automatiskt måste konto till Skatteverket anmälts annars står pengarna kvar på skattekontot.

Tips i korthet

Inkomst av tjänst:
Många ungdomar som studerar vid högskola arbetar under sommaren på annan ort än de är mantalsskrivna på. I deklarationen finns möjlighet att söka avdrag för kostnader för tillfälligt arbete - dels för boendet, dels för levnadsomkostnader. Schablonbeloppet på 110 kronor per natt för boende kan användas. För måltider och småutgifter får man bara göra avdrag för den första månaden och då med 110 kronor per dag. Spar kvitton om de faktiska kostnaderna för boende eller måltider är högre än schablonen, då de ska bifogas deklarationen om större avdrag ska medges.

Pensionssparande:
Pensionssparande är avdragsgillt upp till 12 000 kronor för privatpersoner. Har man sparat mer kan man dra av det i nästa års deklaration förutsatt att det ryms inom årets sparbelopp. Det går inte att skjuta ett outnyttjat belopp framåt mer än ett år. Den som inte har rätt till tjänstepension i sin anställning får dra av mer, 35 procent av inkomsten (upp till ett tak), plus 12 000 kronor. För inkomståret 2012 innebär det att en inkomst på 440 700 kronor ger rätt till högsta pensionsavdraget på 166 000 kronor.

Inkomst av kapital:
Vid försäljning av aktierelaterade värdepapper och fonder med både vinst och förlust kan dessa kvittas mot varandra fullt ut. Om vinsten inte räcker till för att kvitta bort förlusten, eller om man inte har någon vinst att kvitta förlusten mot, blir avdraget bara värt 70 procent.
Det går att frivilligt återföra uppskov med skatt från tidigare aktiebyten, för att kvitta sådan förlust. Se www.skatteverket.se/aktiehistorik för information om omkostnadsbelopp mm. för de vanligaste aktierna med uppskov.

Den som har sålt en bostad under 2012 och köpt en ny kan skatta av vinsten direkt eller begära uppskov. 22/30 av vinsten beskattas med skattesatsen 30 procent. Det största möjliga uppskovs-beloppet är 1,45 miljoner kronor och då räknas eventuellt gammalt uppskov in i det. Ett uppskov kostar 0,501 procent av uppskovsbeloppet varje år. Vid lån av pengar för att skatta av vinsten direkt och på så sätt slippa uppskovsränta, måste låneräntan vara lägre än 3,25 procent för att det ska vara lönsamt. Den som sålt en bostad med förlust kan dra av förlusten, men den är avdragsgill enbart till hälften.

Skatten på kapitalinkomst är 30 procent. På underskott av kapital upp till 100 000 kronor är skattereduktionen 30 procent. Om man har stora lån kan det hända att ränteavdraget leder till underskott i kapital på mer än 100 000 kronor. På belopp över 100 000 kronor är skattereduktion endast 70 procent, dvs. avdraget blir värt 21 procent. För sammanboende/makar kan det vara bra att räkna på att fördela ränteavdragen annorlunda än hälften vardera om båda är låntagare. Även här kan det annars vara lämpligt att ta fram en kapitalinkomst, t.ex. i form av uppskov med skatt på tidigare bostadsförsäljning, minst 20 000 kr åt gången.

För pensionärer med låga inkomster som omfattas av begränsningsregeln för fastighetsavgift räknas även överskott av kapital in i inkomstunderlaget. Är man gift eller sambo och har lån men olika stora kapitalinkomster bör ränteutgifterna fördelas så att inte den ena har underskott så länge som den andra har överskott.

När sälj-, inlösen-, tecknings- eller uniträtter tilldelas sker ingen beskattning av utdelningen. Däremot beskattas försäljning av rätterna. Eftersom anskaffningsutgiften är noll blir det erhållna värdet vid försäljningen den vinst som ska beskattas. Har inlösenrätter i Öresund eller teckningsrätter/uniträtter i vissa andra bolag sålts under 2012 behövs detta inte redovisas på blankett K4. Lista på vilka bolag det gäller finns på www.skatteverket.se. Det framgår också av den specifikation som du har fått tillsammans med din deklaration. Vinsten är redovisad på specifikationen och ifylld vid ruta 54 på inkomstdeklarationen. Försäljning av inlösenrätter, teckningsrätter eller uniträtter i andra bolag behöver redovisas på blankett K4.

Skattereduktion för husarbeten – ROT och RUT
På inkomstdeklarationen är den preliminära skattereduktionen för husarbete förtryckt. Vid undertecknandet av deklarationen godkänner man den förtryckta summan och intygar att den är korrekt. Maximal skattereduktion är 50 000 kronor per person och år. Det går inte att få skatte-reduktion på ett större belopp än det finns skatt att reducera. Är den preliminära skattereduktionen större än så får man kvarskatt.

– Ett tips är att räkna på om en annan fördelning av två låntagares ränteavdrag kan påverka avdragseffekten, säger Maria Ahrengart. Det går också att begära omfördelning av skattereduktionen förutsatt att båda är ägare av bostaden.

Missar företaget som har utfört ROT- eller RUTarbeten att skicka in sin ansökan till Skatteverket kan man gå miste om skattereduktionen. Har inte kontrollbrev från Skatteverket kommit om utbetalningen bör man kontakta den som utförde husarbetet. Om betalningen för arbetet gjorts i förskott krävs det både att arbetet är utfört senast den 31 januari 2013 och att den som utför arbetet har ansökt om utbetalning då.

För ytterligare information:
Maria Ahrengart, tfn: 076-790 1615