Lyckoslantens naturfototävling avgjord

Tillsammans med Expeditionsverige.se och världsberömde fotografen Mattias Klum har Lyckoslanten arrangerat en fototävling med temat natur. Första pris går till Martin Eriksson, klass 6 i Gullhedskolan i Järbo utanför Sandviken, för hans fina skogsbild från Grävna Knippa i Ovansjö ekopark.

Juryns motivering till vinnarbilden lyder: en otroligt välkomponerad bild när det gäller ljus och detaljer. Den förmedlar ett unikt motiv med en härlig känsla av svensk natur som fått leva orörd. Förutom Mattias Klum har juryn bestått av Mats Höggren, djurchef på Kolmårdens Djurpark, och Ylva Yngveson, ansvarig utgivare för Lyckoslanten.

Martin Eriksson började fotografera redan som tioåring och nu är det ett av hans intressen.
Varför han valde just det här motivet? ”För att det såg lite konstigt och annorlunda ut.”

Tävlingen har pågått under hösten 2008 och har intresserat många av Lyckoslantens läsare i år
tre till och med sex. Juryn har fått ta ställning till närmare 400 bilder.
– Fantastiskt roligt att få ett så stort gensvar, säger Ylva Yngveson. Motiven och kvaliteten på insända bilder är verkligen imponerande. Det har inte varit lätt att välja bara en vinnare.

Priset är att hela klassen får åka till Kolmårdens Djurpark och vara med om en massa spännande saker under en hel dag. De nio andrapristagarna går inte lottlösa utan får Expeditionsverige.se-kepsar till hela klassen. Alla som deltagit i tävlingen och lämnat sina adresser kommer att få pins med en groda på. Grodan är vald som symbol för projektet Expeditionsverige.se – ett femårigt projekt som ska engagera människor i Sverige att fotografera djur och natur. Mattias Klum menar
att genom att dela med oss av våra egna upplevelser av svensk natur kan vi inspirera varandra
att lära och värna om vår miljö. Under året kommer Klum att åka runt på många platser i Sverige och filma och berätta. Fler aktiviteter och tävlingar är därför att vänta.

Bakom fototävlingen står Swedbank och sparbankerna, Sparbanksstiftelserna, Expeditionsverige.se och Kolmårdens Djurpark.

Lyckoslanten i skolan
2009 års första nummer av Lyckoslanten når skolorna med början 23 februari. Temat i detta nummer är familjens ekonomi och knutet till temat finns lektionstips på hemsidan i svenska, matematik, SO och NO. Lyckoslanten ska vara både kul och lärorik samt inspirera lärare i undervisningen om ekonomi och pengar. Ända sedan tidningen lanserades 1926 har den delats ut i skolorna och flera generationer skolbarn har lärt känna serien ”Spara & Slösa” genom åren. Idag kommer den ut fyra gånger per år med en upplaga på 525 000 exemplar och distribueras till skolor som anmält intresse.

För ytterligare information: www.lyckoslanten.se
Ylva Yngveson, ansvarig utgivare och chef för Institutet för Privatekonomi
Tel 08-5859 1604, 070-200 12 45.
För bilder: Ulrika Algotsson, Manager Expeditionsverige.se
MATTIAS KLUM AB, tel 0708 23 10 85