Planera för tryggare semester

Report this content

Vart fjärde hushåll planerar att lägga mer pengar på årets semester jämfört med förra året. Men med semesterkassa och värdehandlingar på fickan är vi mer utsatta på resan än hemmavid.
Institutet för Privatekonomi på Swedbank får många frågor kring tryggheten inför semesterfärden. Det är inte bara själva reseskyddet semesterfiraren behöver se över.

I år planerar vart fjärde hushåll att utöka semesterbudgeten. Det visar vårens Hushållsbarometer från Institutet för Privatekonomi på Swedbank. Framförallt gäller det unga i åldern 20-29. Även i övriga grupper i yrkesverksam ålder räknar fler med att lägga mer pengar på semestern i år.
16 procent av hushållen tror däremot att de kommer att dra in på semesterutgifterna medan merparten av pensionärerna tror de blir oförändrade.

Sex av tio svenskar har gjort en semesterresa på minst en vecka det senaste året. Det innebär att många kommer att vara på resande fot någon gång de närmaste månaderna. Ylva Yngveson tipsar om vad det går att göra för att själv öka tryggheten och slippa alltför stora ekonomiska konsekvenser om något händer.

På hemmaplan

• Ordna med blomvattning, ställ av/om tidningar, post och telefon, sätt timer på lampor samt skaffa larm.
  • Har du bankfack kan du förvara smycken, viktiga dokument, foton och annat värdefullt där över sommaren.
  • Undvik att lägga in frånvaromeddelanden i mejl och på telefon eller att nämna i sociala medier att du reser bort.

Före resan

• Har du ett bankkort och betalar en flygbiljett, charter eller annan arrangerad resa med kortet, ingår många gånger ett avbeställningsskydd. Ta reda på vad reseskyddet i hemförsäkringen täcker. Ett extra reseskydd kan vara billigare än ett separat avbeställningsskydd. Blir du eller anhörig sjuk före eller under resan, skaffa läkarintyg så fort som möjligt. För annan orsak till avbokning krävs att den möjligheten är avtalad vid köpet.
  • Notera telefonnummer till kortföretag eller spärrservice på mer än ett ställe för att snabbt kunna spärra kort och andra värdehandlingar. Skriv också upp utlandsnumret till din telefonbank och lägg koden dit på minnet.
  • Ta gärna med ett par olika betalkort samt kontanter. Greklandsresenärer rekommenderas att förlita sig på medhavda kontanter. Beställ och ta med Försäkringskassans EU-kort.

Under resan

• Med ett bankkort är det kostnadsfritt att ta ut euro i uttagsautomater i EMU-länderna. Vid uttag med andra kort och i andra länder dras vanligen en avgift per uttag. Vid kortbetalning är det ofta bättre att välja kortbetalning i lokal valuta, istället för i svenska kronor.
  • Var aktsam om och ha uppsikt och kontroll över dina bankkort. Om någon obehörig gör uttag med din personliga kod står du själv för viss självrisk, för närvarande högst 1 200 kr. Den som har varit grovt oaktsam med sitt kort ansvarar själv för förlust upp till 12 000 kr för uttag som gjorts innan kortet har spärrats. Har du varit ”särskilt klandervärd”, till exempel lämnat ett kort på badstranden eller i en bil, kan du bli ansvarig att stå för hela förlusten.

För ytterligare information:
Ylva Yngveson, telefon: 08-585 902 45, 070-200 12 45