Regeringens budgetproposition:Budget utan stora plånboksfrågor

Trots att regeringen lämnar en ganska offensiv budget för 2013 kommer de flesta hushåll inte att märka så mycket av den i plånboken.
– En del utsatta grupper får ändå en viss förbättring och många pensionärshushåll får ett litet tillskott i och med att skatten sänks, säger Ylva Yngveson, Institutet för Privatekonomi på Swedbank. För en garantipensionär kan det betyda 215 kr mer i plånboken 2013.

För de flesta löntagare saknas direkta satsningar i regeringens budget, även om förslag som sänkt bolagsskatt och ökade anslag till infrastruktur, forskning och innovation är tänkta att på sikt skapa arbetstillfällen och på så sätt komma fler till del.

– Det är av största vikt att öka möjligheterna för fler att komma in på arbetsmarknaden. Fler i arbete leder till ökade skatteintäkter. Det kommer samtliga hushåll till del genom ökad välfärd och är grunden för en bättre ekonomi för alla, poängterar Ylva Yngveson. Hur långt dessa satsningar räcker och när de får effekt får tiden utvisa.

Budgetförslagen som berör hushållens ekonomi 2013:

Sänkt skatt för pensionärer:
Skatten för pensionärer sänks genom att grundavdraget höjs. I pengar betyder det mellan
45 och 60 kronor per månad från 1 januari 2013, se tabell 1 i bilagan.

Höjt bostadstillägg för ensamstående pensionärer:
Höjningen av bostadstillägget med 170 kronor per månad för ensamstående pensionärer berör drygt 230 000 hushåll. Gäller från 1 januari 2013. Se tabell 2 och 3 i bilagan.

Höjd grundnivå i föräldraförsäkringen:
För dem som saknar eller har låg inkomst (till exempel studenter) är grundnivån idag på 180 kronor per dag för de första 390 dagarna. Regeringen föreslår nu att beloppet höjs med 45 kronor till 225 kronor per dag. Det betyder omkring en tusenlapp mer efter skatt under en månad med 30 garantinivådagar från 1 januari 2013. Ev. bostadsbidrag kan minskas i och med höjningen.

Förändrad tid för uttag av föräldrapenning:
Uttag av föräldrapenningdagarna är tänkt att ändras så att 80 procent av dagarna ska tas ut innan barnet fyllt fyra år. Resten, 96 dagar, kan tas ut tills barnet fyllt 12 år, att jämföra med dagens 8-årsgräns för alla dagar som gäller nu. Förslag läggs fram senare.

Begränsning av hur arbetsinkomst påverkar försörjningsstöd:
Förslag ska komma senare om att inte hela lönen ska reducera försörjningsstöd när man påbörjar ett arbete. Tänkt att gälla från 1 juli 2013.

Höjd gräns för barns och skolungdomars arbetsinkomster i hushåll med försörjningsstöd:
Ungdomar kan ha inkomst på upp till ett prisbasbelopp (44 500 kr 2013) utan att familjens försörjningsstöd påverkas. I dag gäller gränsen ett halvt prisbasbelopp.

Bättre tillgång till dagis/nattis för föräldrar med obekväm arbetstid:
Åren 2013 – 2016 avsätts 108,5 miljoner kronor till barnomsorg på kvällar, nätter och helger för att underlätta föräldraskapet för fler förvärvsarbetande. Idag har 4 550 barn del av sådan barnomsorg.

RUT-avdrag:
RUT-avdraget kan även användas för läxhjälp.

Höjt barntillägg för studerande:
Barntillägget föreslås bli höjt med 10 procent för studerade med barn. För heltidsstuderande med ett barn höjs tillägget med 52 kr per 4-veckorsperiod, för två barn 88 kr och för tre barn 104 kr.

Möjligheten till vilande aktivitetsersättning förlängs:
En person som har haft aktivitetsersättning i ett år har möjlighet att prova på att arbeta eller studera utan att förlora sin rätt till aktivitetsersättning. Det görs genom en ansökan om vilande aktivitetsersättning. Ersättningen kan som längst vara vilande i två år.

Sänkt fastighetsavgift:
För hyresfastigheter föreslås skatten sänkas så att maximal avgift blir 1 210 kr per lägenhet jämfört med dagens nivå som skulle ha blivit 1 414 kr nästa år.
För nybyggnation föreslås full avgiftsfrihet också för åren 6-15 efter värdeåret, istället för som idag ingen avgift de första 5 åren och sedan halv avgift i ytterligare 5 år. För värdeår 2012 och senare.

Stödet till solel förlängs till 2016:
Investeringsstödet för installation av solceller förlängs till och med 2016. Ytterligare 210 miljoner kr.

Höjd gräns för skattefri uthyrning av privatbostad:
Schablonavdraget för andrahandsuthyrning höjs från 21 000 kronor till 40 000 kronor per år. Det betyder t.ex. att en årlig hyresintäkt på 50 000 kronor blir skattefri vid uthyrning av småhus.

Fordonsskatt för miljöbil:
Reglerna skärps för fem års skattefrihet. Koldioxidutsläppsgränsen sänks från 120 g/km till 117.

Förbättringar för finansiella tjänster:
Olika åtgärder föreslås för konsumenter. Det ska bli lättare att jämföra låneräntor, kostnaden vid förtidsinlösen av bolån ska sänkas och byte av bank ska underlättas. Regeringen ska se över problemen med extrema räntesatser på snabblån och inlåning där insättningsgaranti idag saknas.

Investeraravdrag införs:
En fysisk person som köper andelar i ett mindre företag som nybildas eller emitterar nya aktier föreslås få göra avdrag för hälften av anskaffningsutgiften under inkomst av kapital upp till 650 000 kronor. Tidigast från 1 september 2013.

För ytterligare information:
Ylva Yngveson, Institutet för Privatekonomi, Swedbank tfn: 070-200 1245