Vårpropositionen 2008: Hushållens ekonomi

Låg- och medelinkomsttagare och sämst ställda pensionärer är de grupper regeringen vill förbättra ekonomin för till nästa år.
- Att sänka skatten för löntagare och förbättra för pensionärer med låga inkomster är egentligen åtgärder som motverkar varandra , kommenterar Ylva Yngveson, Institutet för Privatekonomi på Swedbank. Den ena gör det mer lönsamt att arbeta, den andra minskar drivkraften.

Jobbskatteavdrag steg 3
Till nästa år vill regeringen införa ett tredje steg i jobbskatteavdraget. Det ska sänka både genomsnittlig skatt och marginalskatt för låg- och medelinkomsttagare. Målet är att sänka tröskeln för att komma in på arbetsmarknaden och göra det lönsamt att arbeta mer. Genomsnittlig skatt har på två år redan sjunkit för många löntagare med nära 5 procentenheter och marginalskatten med
3 – 4 procentenheter.

I tabell 1 syns hur mycket jobbskatteavdragets två första steg har gett. Gränsen för att ha kommit upp i en sänkt skatt med minst 1 000 kronor per månad ligger på 21 200 kronor.

Flera förändringar har ökat kostnaderna för individen och minskat nettoeffekten av skatte-sänkningen. I tabell 2 framgår vad de förändringar, som kommit i anslutning till skattesänkningen, kan ha betytt för en löntagare med 25 000 kronor i månadslön. Personen har bil, drar av för resor till jobbet, är medlem i fackförening och har hempc. Av 1 150 kronor i sänkt skatt återstår 520 kronor.

Pensionärer med låga inkomster
Regeringen ser just nu över pensionärernas ekonomiska situation. Man vill förbättra ekonomin för främst de sämst ställda pensionärerna. Man kan höja bostadstillägget, förändra beräkningen av garantipensionen eller sänka skatten. Sådana förändringar kommer att innebära att man minskar avståndet till dem som har inkomst- och tilläggspension. Det avståndet är litet redan idag.

- Slutsatsen är att det kommer att löna sig sämre att jobba mer, menar Ylva Yngveson. Drivkraften för arbete i det allmänna pensionssystemet blir ännu mindre.

Skillnaden efter skatt och bostadstillägg mellan den som har garantipension och den som har en allmän pension på 15 550 kronor är så liten som 1 070 kronor i månaden. Skillnaden i bruttoinkomst är då nästan 8 300 kronor. Se diagram 1.

Statliga skatten kan begränsas
Att ta bort värnskatten den här mandatperioden verkar inte vara aktuellt, men man kan tänka sig att ändå förändra den statliga skatten. Alternativ som finns är att höja den ena eller båda skiktgränserna, minska skattesatsen eller höja grundavdraget på höga inkomster.

För ytterligare information:
Ylva Yngveson, tfn:08-58591604, 070-200 1245