Fler disciplinärenden 2014 än tidigare år

Antalet avgjorda disciplinärenden var högre 2014 än under något tidigare år. Det beror på att antalet licenshavare har ökat kraftigt de senaste åren. Vid utgången av det fjärde kvartalet 2014 hade nästan 22 900 anställda på den svenska finansmarknaden aktiv SwedSec-licens.

2013 införde SwedSec tuffare regler som innebär att samtliga rådgivare i företag som är anslutna till SwedSec och som arbetar med finansiell rådgivning eller investeringsrådgivning omfattas av krav på licens. Det har medfört att antalet licenshavare ökat kraftigt. På två år har antalet aktiva licenshavare ökat med över 130 procent.

Under 2014 meddelade SwedSecs disciplinnämnd beslut i 19 disciplinärenden. Det var fem fler än under 2013. Åtta licenser återkallades, vilket också var fler än under något tidigare år. Två av de avgjorda disciplinärendena var inledda på SwedSecs eget initiativ.

– Ökningen av antalet disciplinärenden var väntad med tanke på att antalet licenshavare också har ökat under de senaste åren. Det ökade antalet anmälningar vid regelöverträdelser visar att anslutna företag tar regelefterlevnad på allvar. Det stärker konsumentskyddet, säger Katarina Lidén, VD för SwedSec.

SwedSec-licensen är en kvalitetsstämpel. Det går att ta reda på om t.ex. rådgivare, försäkringsförmedlare eller portföljförvaltare har aktiv licens via en sökfunktion på SwedSecs webbplats, www.swedsec.se/licenshavare/

Katarina Lidén, VD, 08-56 26 07 15, 070-496 73 98 eller katarina@swedsec.se

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på värdepappersmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för värdepappersmarknaden ska vara högt. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen. För mer information besök www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.