Försäkringsförmedlare tilldelas varning av SwedSecs Disciplinnämnd

Den SwedSec-licensierade försäkringsförmedlaren hade själv skrivit under en fullmakt med kundens namn. Disciplinnämnden anser att agerandet var oacceptabelt.

Försäkringsförmedlaren har uppgett att han trodde att han hade en underskriven fullmakt från kunden men att det hade blivit fel när fullmakten skulle faxas till försäkringsbolaget. För att inte behöva besvära kunden med att skriva under fullmakten en gång till skrev han i stället själv under fullmakten med kundens namn. Senare visade det sig att han hade tagit fel på kund.

SwedSecs Disciplinnämnd slår fast att det inom ramen för den licensierade verksamheten inte får förekomma att någon anställd undertecknar handlingar med kunders namn. Försäkringsförmedlarens agerande var därför oacceptabelt. Nämnden har dock vägt in i bedömningen att försäkringsförmedlaren själv informerat företagsledningen, att det endast rört sig om ett tillfälle och att kunden inte orsakats någon ekonomisk skada av det inträffade. Nämnden har därför låtit påföljden stanna vid en varning.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa << här >>

Katarina Lidén, vd SwedSec Licensiering AB, 08-5626 0715, 070-496 73 98,
katarina@swedsec.se

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på värdepappers­marknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test, och genom att licensen kan återkallas vid regelbrott. SwedSecs vision är att förtroendet för värdepappersmarknaden ska vara högt. 174 företag är anslutna till SwedSec och cirka 8 700 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finans­inspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.