Kvartalsstatistik – fler licenshavare och fler disciplinärenden

Vid utgången av det tredje kvartalet 2014 hade ca 23 100 anställda på den svenska finansmarknaden aktiv SwedSec-licens. Det är en ökning med ca 3 100 sedan motsvarande tidpunkt 2013 och en ökning med ca 13 400 sedan 2012.

2013 införde SwedSec tuffare regler som innebär att samtliga rådgivare i de SwedSec-anslutna företag som sysslar med finansiell rådgivning eller investeringsrådgivning omfattas av krav på licens. Det är förklaringen till den kraftiga ökningen av antalet licenshavare under de senaste åren.

Licensieringstest för bolån
I början av sommaren beslutades att ett nytt licensieringstest för bolånerådgivare ska tas fram för att skapa en gemensam standard i branschen.

– När det nya licensieringstestet för bolånerådgivare lanseras 2016 kommer ännu fler att omfattas av SwedSecs krav på kunskaper och regelefterlevnad. Det stärker konsumentskyddet för bolånekunder, säger Katarina Lidén, VD för SwedSec.

Fler disciplinärenden
SwedSecs disciplinnämnd har t.o.m. utgången av tredje kvartalet 2014 meddelat beslut i 13 disciplinärenden. Fem licenshavare har fått sina licenser återkallade. Vid motsvarande tidpunkt 2013 hade nämnden meddelat beslut i nio disciplinärenden.

Katarina Lidén, VD, 08-56 26 07 15, 070-496 73 98 eller katarina@swedsec.se

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på värdepappersmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test, och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för värdepappersmarknaden ska vara högt. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen. För mer information besök www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.