SwedSec återkallar licens för rådgivare

Den SwedSec-licensierade placeringsrådgivaren har tagit emot ersättning för att vid flera tillfällen ha rekommenderat kunder att investera i onoterade bolag. Detta har, enligt hans egen uppgift, skett vid sidan av tjänsten men från företagets telefon, på arbetstid och med det SwedSec-anslutna företagets kunder. Kunderna måste ha uppfattat licenshavaren som placeringsrådgivare i hans ordinarie arbete hos företaget.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att licenshavarens upprepade överträdelser är så allvarliga att återkallelse av licensen är ofrånkomlig. Eftersom förhållandevis lång tid har förflutit sedan överträdelserna ägde rum, kan återkallelsen göras tidsbegränsad.

Disciplinnämnden återkallar tillfälligt rådgivarens SwedSec-licens.

Katarina Lidén, vd, 08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se

Mer information om SwedSecs disciplinära förfarande finns att läsa här >>

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på värdepappersmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för värdepappersmarknaden ska vara högt. 184 företag är anslutna till SwedSec och ca 22 800 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden.